העלווים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 7399
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
עבודה זו, עוסקת בדת העלווית: תולדות הדת, המנהגים, החגים, הטקסים והאמונות. העבודה תבדוק, דרך מאפייני הדת העלווית, את הקשר בין מאמיניה לאסלאם. קשר, עליו מעידים העלווים עצמם. עד אמצע המאה ה19 הייתה דת הנוציירים עלומה ונסתרת מעיני העולם האקדמאי, למרות שחוקרים רבים ניסו לשם ידיהם על כתבי הדת. הסיבה העיקרית לקושי הרב, שנתקלו בו החוקרים בעיון בכתבי הדת, הייתה חובת שמירת סודות הדת, ה"כתמאן". חובה זו מושתתת על עיקרון ה"תקייה", עיקרון המקובל בקרב כתות שיעיות רבות. רק באמצע המאה ה19 הוסר מעטה הסוד מעל כתבי הדת. חכם דת בשם סלימאן אלאד'ני , בן הדת הנוציירית שנולד באנטיוכיה, כתב חיבור בו מופיעים דברים מתוך ה"כתאב אלמ'גמוע' ומעוד מספר כתבי קודש. מתוך חיבור זה החל מחקר מעמיק בנושא הדת העלווית, שמובילו היה חוקר בשם דוסו רנה (dussaud).
בנוסף ישנו עוד חיבור אנונימי ובו 101 שאלות ותשובות על הדת הנוציירית וגם הוא מקור חשוב להכרת הדת הנוציירית.  על סמך מאמרים ומחקרים המושתתים רובם ככולם על עבודתו של דוסו, ומובאים ביבליוגרפיה  אנסה לענות על שאלת המחקר: מה בין העלווים לאסלאם?  העבודה תנסה לבדוק האם ע"פ ההגדרות המרכזיות של האסלאם (כפי שמקובלות על רובו, שיעים וסונים), ניתן להגדיר את העלווים כמוסלמים. על מנת לענות על השאלה, אביא בעבודה כמה מעקרונות דת האסלאם, שיש חובה בקיומם על מנת להיות מוסלמי. בנוסף אביא כמה מהמנהגים השונים הקיימים והמקובלים באסלאם ואבדוק האם הם קיימים בדת העלווית. אין מנוס מלעסוק גם בשאלות תיאולוגיות, מרכזיות, נוצריות ובמנהגים נוצריים כדי לבדוק את הטענה כי מדובר בסינקרֶטיזם, ערבוב אמונות. בנוסף אביא בנספח
4 ראיון קצר, שקיימתי עם בן הדת העלווית רמזי בדראן, על מנת לבחון את הדת דרך זווית אישית, אולי קצת פולקלוריסטית ופחות ביקורתיות מעיניי המחקר. מאחר ורוב החומר הביבליוגראפי נכתב באנגלית, יתכנו טעויות בתעתיק חלק מהשמות לעברית, לכן הובאו חלק מהשמות כפי שהם באנגלית. הפניות בעבודה כתובות בלשון זכר, אך מתייחסות לשני המינים באותה מידה.
תוכן העניינים
מבוא                 –   3-4
סקירה היסטורית עלווית –
5-11                                     הדת העלווית    …
12- 15
הקשר בין הדת העלווית לאסלאם  -. 16-18
סיכום               -19-20 ביבליוגרפיה   -..  21
נספחים           …   22-31