גבול עיראק תורכיה משנת 1918 ועד היום והשלכותיו על האוכלוסייה הכורדית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6269
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תקציר העבודה            מבוא
  פרק I- גבולות מדיניים                   א.     התפתחות הגבול המדיני ב.     סוגי גבולות ג.     עיצוב קו גבול ד.     סכסוכי גבולות פרק II- הגבול בין עיראק לתורכיה א.     תיאור הגבול ב.     רקע היסטורי של הגבול ג.     תפעול ותפקוד גבול עיראק תורכיה פרק III- השפעת גבול עיראק תורכיה על האוכלוסייה הכורדית א.     הכורדים באזור הגבול בין השנים 1918-19
5 ב.    הכורדים באזור הגבול במלחמת איראן עיראק ובמלחמת המפרץ ג.     מצב הכורדים כיום סיכום ומסקנות   ביבליוגרפיה עם סיום מלחמת העולם הראשונה החלו להיווצר ישויות מדיניות במזרח התיכון. באופן טבעי היה צורך בתיחום גבולותיהן של מדינות אלה, כשלמעשה האדם הוא הגורם העיקרי לשתילת אותו גבול באותו אזור נתון.
גבולות מדיניים מפרידים בין שטחים להם יש תכונות גיאוגרפיות, פיזיות ואנושיות, צירוף תכונות אלה נותן למדינה את הדמות המייחדת אותה. כל קו גבול הוא אלמנט נוף הקיים בשטח ומשפיע על סביבתו הקרובה והרחוקה, ולכל ריבונות פוליטית יש גבולות פיסיים הנקראים גבולות. בעידן הנוכחי חיים פוליטיים, חברתיים וכלכליים אינם יכולים להתקיים ללא גבולות והם לא רק קווים על גבי מפות, אלא הם חיוניים להבנת החיים באותו תחום מדובר.
רעיון התיחום הטריטוריאלי התפתח לאחר הסכמי וסטפליה המאה ה-17, לפני כן לא היו הגדרות ברורות של גבול כפי שמוכרים לנו כיום. ובימינו בכל רחבי העולם הגבול הוא קו גיאומטרי המסומן על פני מפה אשר בשטח עצמו אותו קו הוא לא יותר מכמה סנטימטרים עד מטרים. לכל קו גבול מספר שלבים בעיצובו ובמהלך עבודה זו אנו נראה כיצד התהווה הגבול בין עיראק לתורכיה החל מ-1918 ועד היום.
לגבול שנקבע השלכות מרחיקות לכת על היושבים מסביבו, לעיתם הפרדה בין שתי מדינות על ידי קו עלולה לאחד בין קבוצות של אנשים, ולעיתים קו זה יכול לגרום לנזק ולפריד קבוצת אנשים אחת ולחלקה למספר חלקים.
מדינת ישראל אף היא חווה סיטואציות כאלה, בעצם הפרדת הכפר ראג'אר לדוגמא. בעבודה זו בנוסף לשאלה כיצד התהווה הגבול בין תורכיה לעיראק אנו ננסה לבחון גם כיצד השפיעה חלוקה זו על חייהם של הכורדים החיים בסמוך לגבול. יתכן וגבול זה כלל לא השפיעה על עצם הוויתם והם קיבלו את הדבר כמובן מאליו והתמזגו עם העמים החיים סביבם, אך יתכן וקרה ההפך וגבול זה גרם להם להביע את התנגדותם באופן אלים.