סמינריון בנושא תנועות איסלאמיסטיות, חמאס, האחים המוסלמים במצרים, והתנועה האסלאמית בישראל- פרגמטיזם מול אידיאולוגיה

תקציר העבודה

ראשי פרקים
1 . מבוא
2. הרשות הפלסטינית – קווים לדמותה א.      דמות המדינה ב.      מעמד הדת במדינה ובחברה ג.        מעמד המשפט ברשות הפלסטינית
3 . חמאס א.      אידיאולוגיה ומטרות ב.      פרגמטיזם מול אש"ף ג.        הכרעה בין ציווי דתי לבין צורכי המציאות ד.      הסיבות לפער בין  הפער בין ציוויי ההלכה מול ההחלטות במציאות הקיימת ה.      השפעת הפער על תנועת חמאס ו.        המנגנונים המאפשרים לפעילות להתקיים ז.       פרשנות דתית ח.      שימור והרחבת ההישגים
4 . ישראל – קווים לדמותה א.      דמות המדינה ב.      מעמד הדת במדינה ובחברה ג.        המשפט השולט ומצבו ד.      מעמד השריעה המוסלמית בישראל ה.      דיני המעמד האישי 5. התנועה האסלאמית א.      רקע תנועתי ב.      התגבשות התנועה ג.        אידיאולוגיה ומטרות ד.      הרקע לפילוג- המתנגדים לפרגמטיזציה ה.      אידיאולוגיה מול פעילות ו.        העמדות כלפי בחירות, הסכמי אוסלו, והמאבק המזוין ז.       פעילות קהילתית פוליטית ח.      תיווך בין חמאס לאש"ף ותיווך מול ישראל
6 . מצרים א.      קווים לדמותה ב.      מעמד הדת במדינה ובחברה ג.        חוסני מובארק 7. תנועת האחים המוסלמים א.      רקע תנועתי ואידיאולוגיה ב.      ביטויים לפרגמטיזציה ג.        תחום דתי ד.      תחום חברתי כלכלי ה.      תחום פוליטי ו.        איגודים מקצועיים
8 . סיכום ומסקנות מבוא
עבודתי עוסקת בשלוש תנועות איסלמיסטיות, "חמאס" ברשות הפלסטינית, "התנועה האיסלאמית" בישראל, ו"האחים המוסלמים" במצרים. נושא זה נבחר בעקבות העניין הרב שהוא יוצר אצלי ובתקשורת הישראלית והבינלאומית. השאיפה היתה להעמיד את האידיאולוגיה הקשוחה של תנועות אלו מול המציאות המודרנית, ולבדוק כיצד התנועות מצליחות להתמודד עם המציאות ובאילו כלים, ואיך התנועות מסבירות את סטיותיהן מהאידיאולוגיה. למעשה, להעמיד אידיאולוגיה אסלאמית מול פרגמטיזם אסלאמי.
שאלת המחקר הינה, כיצד תנועות אלו מגשרות בין אידיאולוגיה טוטאלית- תיאולוגית לבין המציאות? כאמור, התמקדתי באידיאולוגיה, במטרות וביעדים של כל תנועה, ולאחר מכן הבאתי דוגמאות לסטייה מהדרך, תוך ניסיון לנתח מדוע קיימות סטיות אלו, ולאיזו מטרה הן נועדו.
מאחר שהתנועות נמצאות כל אחת תחת שלטון אחר לגמרי, היה עלי להתחשב בסוג השלטון, וכיצד הוא משפיע על התנועות.