עבודה בנושא סרטן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6721
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

     סרטן הוא שם כללי למחלות שונות, שבהן מספר תאים בגוף מתחלקים בצורה לא נשלטת.
האסופה של תאים אלו יוצרים גידול ממאיר ("נאופלסמה") או שתאים אלו מתקדמים למקומות שונים בגוף (גרורות). שדה המחקר והטיפול במחלת הסרטן ברפואה, נקרא אונקולוגיה.
מחלת הסרטן היא מחלה של הזמן המודרני. נתונים סטטיסטים מצביעים על כך שאדם אחד מכל שלושה יחלה בסרטן במהלך חייו ואדם אחד מכל חמישה עד שישה ימות ממנה. למרות מקומה המרכזי בהווה, מחלת הסרטן מלווה את ההיסטוריה האנושית עוד מראשית ימיה. עדויות לגרורות סרטן בעצמות נמצאו במומיות מקברי הפרעונים. תיאורים של ניתוחים לכריתת נגעים סרטניים מופיעים בסיפרות הרפואית של התקופה הרומית. אך עד תחילת העת החדשה ובמיוחד עד המאה ה-19, ההתייחסות למחלת הסרטן היתה שולית, העולם הרפואי היה עסוק בעיקר בהתמודדות עם המחלות הזיהומיות. יש לזכור שאת האנטיביוטיקה גילו רק בשנות העשרים המאוחרות של המאה העשרים.
סרטן הוא שם כללי למחלות שונות, שבהן מספר תאים בגוף מתחלקים בצורה לא נשלטת.
האסופה של תאים אלו יוצרים גידול ממאיר ("נאופלסמה") או שתאים אלו מתקדמים למקומות שונים בגוף (גרורות). שדה המחקר והטיפול במחלת הסרטן ברפואה, נקרא אונקולוגיה הסרטן הוא שם אחד למחלה אשר יכולה להתפתח עד כדי השתלטות על כל חלקי הגוף ולכן מיוחסים לה שמות אחרים. גופנו שמורכב מסוגי תאים רבים איננו סטטי. מחקרים אפידמיולוגיים בארצות שונות, וגם מחקרים ישראלים  נעשים  על הגורמים להתפתחות של סרטן כמו גורמים כימיים ,  נגיפים שטרם הוכח בבני אדם קשר ישיר בין נגיפים ובין מחלות הסרטן  וגורמים פיזיקליים כאשר חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית מייננת כמו קרני רנטגן עלולה לגרום לסרטן. חשיפה לחומריים רדיואקטיביים הפולטים קרינות . דרכי הטיפול בסרטן מגוונות והן:טיפול כירורגי טיפול בקרינה (רדיותרפיה), טיפול כימי (כימותרפיה), טיפול חיסוני אימונותרפיה) וטיפול הורמונלי (הורמונתרפיה).
בעבודה מופיעות שתי פעילויות בנושא סרטן ודרך שתי הפעילויות  התלמיד יכול לפתח מספר  של מיומנויות למידה שונות כגון:פיתוח חשיבה יצירתית, נכונות לקבל את הנתונים כפי שהם ולהתייחס אליהם בצורה נכונה וגם התלמיד מפתח יכולת לקרוא נתונים ולנתחם באמצעות גרפים או תמונות. מודעות לסרטן אצל החברה היא בגדר מחלה סופית ואינה מטופחת , ומופיעות הרבה דילמות כמו: שאנשים גדלים בסביבה מסוימת ובתרבות מסוימת המגדירה עבורם את הנכון ואת הלא נכון, חווית האישה המתמודדת עם אובדן השד מבוססת על אותם סטנדרטים וקטגוריות שסביבתה הגדירה עבורה,שיחזור השד הוא אופציה שנשים רבות בוחרות בה על מנת שירגישו נשיות .דוגמה אחרת היא שרופאים רבים חוששים, או לפחות מצדיקים את אי אמירת האמת בכך שאמירת האמת, וכל האמת, לחולה תסתום את הגולל על תקוותו של החולה והם חשים כי אין להם זכות לקחת מידי החולה את התקווה.
שלב א' כולל את המרכיבים הבאים:
תקציר  …-……………………………………………………………………… 4
חשיבות מחלת הסרטן בתחום הביולוגיה  …………………………………………  5
הממדים בהם מתמקדת מחלת הסרטן   …………………………………………… 6
   שלב ב' כולל את המרכיבים הבאים:
ניתוח סוגיית הסרטן :
ידע תוכני …………………………………………………………………… 11
הבנת מהות המדע …………………………………………………………….  15  פיתוח מיומנויות חשיבה למידה ………………………………………………… 20 טיפוח מודעות להיבטים ערכיים הקשורים למדע החברה    ………………………… 21
שלב ג' כולל את המרכיבים הבאים:
ניתוח מחקר מדעי ראשון    ……………………………………………………  24
סיכום   ……………………………………-…………………………….  72  רפרנט  …-…………………………………………………………………….  82