אל ניניו

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1502
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

אל ניניו האל ניניו (בספרדית:El Niño – הילד) היא תופעה אקלימית המתרחשת מול חופי פרו ואקוודור ומשפיעה על האקלים באזורים נרחבים בעולם, בחלקם אף מרוחקים עד מאוד מהיבשת הדרום אמריקנית. השם אל-ניניו, מתייחס להולדת ישו, ומקושר להופעת התופעה בסמוך לחג-המולד. אחת לכמה שנים, ומסיבות שאינן ברורות, מתארכת התופעה, שאורכה הרגיל הוא כחודש, מעבר לתקופה הרגילה וגורמת בכך תמותה המונית של דגים ובעליה כנף הניזונים מהם. מקרים אלו כרוכים גם בנזק כבד לכלכלת פרו, ואף סבל רב לצרכני הדגים.
ריבוי פגרי הדגים והעופות מביא עימו סרחון ומסייע בהתפשטות מחלות. רוב המדינות המושפעות מתופעות האל ניניו הן מדינות מתפתחות. לא ברורים גם הגורמים להשלכות אקלימיות הנרחבות של האל-ניניו באוקיינוס השקט, האטלנטי וההודי. השפעת האל ניניו על האוקיינוס האטלנטי מורגשת 12-18 חודשים לאחר השפעתו על האוקיינוס השקט וההודי. לעתים מופיעות גם תופעות אקלימיות חריגות בשנה שלאחר הופעת אל ניניו חזק במיוחד. תופעות אלו מכונות לה ניניה – הילדה.
באופן מדעי, מוגדרת התופעה כחריגה בטמפרטורות פני השטח של האוקיינוס ביותר מ-0.5°C.
בין הסימנים המוקדמים להופעת האל-ניניו ניתן למנות:
עליה בלחץ האוויר מעל האוקיינוס ההודי, אינדונזיה ואוסטרליה. ירידה בלחץ האוויר מעל טהיטי, מרכזו וחלקו המזרחי של האוקיינוס השקט. החלשות הרוחות בדרום האוקיינוס השקט, או שינוי כיוונן מזרחה. אוויר חם עולה ליד פרו וגורם לגשם במדבריות פרו. זרמים חמים ממערב האוקיינוס השקט לחלקו המזרחי וגשם באזורים יבשים בדרך כלל. תרשים מס' 1 מציג את המערכת האקלימית מול חופי פרו ואקוודור בזמן אל ניניו.