בקרה על תנועה - פסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2066
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)  16
הקורס:      10615 – פסיכולוגיה פיזיולוגית חומר הלימוד למטלה: ספר הקורס: פרק 8 – בקרה על תנועה.
מדריך למידה לפרק 8.
תוכנת מולטימדיה: מעגלי בקרה ותכנון של תנועה.
אנא שימו לב:
מלאו בדייקנות את הטופס המלווה לממ"ן בהתאם לדוגמה שלפני המטלות.
העתיקו את מספר הקורס ומספר המטלה הרשומים לעיל.
הערות:
א. חובה לענות על כל השאלות במטלה זו.  ב. שאלות מסוג רב ברירה ערכן 4 נקודות כל אחת, בעוד ששאלות פתוחות ערכן 8 נקודות כל אחת.
שאלה 1
איזה מהמשפטים הבאים אינו נכון?
א. שרירי השלד הם השרירים המניעים את איברי הגוף.
ב. שרירי השלד מחוברים בשני קצותיהם לעצמות ויכולים להזיז את העצמות כשהם נמתחים.
ג. השרירים מחוברים לעצמות באמצעות גידים.
ד. את שרירי השלד מעצבבים תאי עצב מוטוריים וסנסוריים.
שאלה 2
מערכת העצבים האוטונומית שולטת ב:
א. שרירי השלד.
ב. שרירים חלקים.
ג. שרירים משורטטים.
ד. כל התשובות נכונות.
שאלה 3
מנגנון הגיד על שם גולג'י מעביר מידע על א.      עוצמת כיווץ השריר ב.      אורך השריר ג.        פעולת השריר האנטגוניסט ד.      כל התשובות נכונות שאלה 4
תאי עצב מוטוריים מסוג אלפא אינם?
א. תאי עצב מוטוריים שמוצאם בקרן הגחונית של מוח השדרה.
ב. כיווצם מעניק לשרירים את כוחם המניע ג. יכולים לקצר את סיבי השריר התוך-כישוריים ובכך מבטיחים שהכישור יישאר רגיש לאורכו המשתנה של השריר.
ד. תאי עצב מוטוריים שמעצבבים את סיבי השריר החוץ-כישוריים.
שאלה 5 תאי עצב סנסוריים המעצבבים את שרירי השלד של היד:
א. מובילים מידע אודות אורך השריר.
ב. מובילים מידע אודות מתח השריר.
ג. מובילים מידע תחושתי אל הקרן הגבית של מוח השדרה.
ד. מאפשרים משוב ובקרה על אופן ביצוע תנועות מתוכננות.
ה. כל התשובות נכונות.
שאלה 6 – שאלת מולטימדיה (תנועה / מעגל מוטורי בסיסי / התכווצות שריר / התכווצות שריר) (4 נקודות ) מהי השתלשלות האירועים בסיב השריר מהרגע שמופעל בו פוטנציאל פעולה ועד להתכווצות השריר?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ שאלה 7
המיופיברילות (סיבוני השריר) הנן:
א.      שם נרדף לסרקולמה.
ב.      יחידת הכיווץ הבסיסית בשריר.
ג.         מספר שרירים המאוגדים באזור מסויים.
ד.       עטופות ברשיתית סרקופלמטית המכילה בתוכה יוני סידן.
שאלה 8
מה יתרחש לאחר שהנסיין יצור פוטנציאל פעולה בנוירון המוטורי מסוג אלפא?
א. שחרור של אצטילכולין אל סינפסת עצב-שריר.
ב. שחרור של דופמין והפעלה של קולטנים בתר-סינפטיים ניקוטיניים.
ג. התכווצות של מספר יחידות מוטוריות.
ד. שחרור סידן מהסרקולמה והתרחקות דיסקיות Z.
ה. כל התשובות נכונות.
שאלה 9
פוטנציאל לוחיות סופיות שונה מפוטנציאל פעולה שבנוירונים ב:
א.  פוטנציאל לוחיות סופיות גדול בהרבה מפוטנציאל פעולה שבנוירונים ב. פוטנציאל לוחיות סופיות גורם תמיד לירי ג. פונציאל לוחיות סופיות מתרחש בתא שריר ולא בתא עצב ד. כל התשובות נכונות.
שאלה 10 כשהשריר מכווץ הסיבים התוך כישוריים רפויים ולכן אינם יכולים לשדר מידע על אורך השריר.
בעיה זו נפתרת באמצעות:
א.      פעילות אקסונים סנסוריים מסוג Ia.
ב.       פעילות אקסונים מוטוריים מסוג אלפא. ג.         פעילות אקסונים סנסורים מסוג Ib.
ד.       פעילות אקסונים מוטורים מסוג גמא.
שאלה  11
שריר היד הכופף מצוי במצב רפוי. לפתע מתחילים לפעול נוירונים גמא מוטורים א. תאר מה יתרחש בשריר __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ב. באילו מצבים מתרחש המצב המתואר בסעיף א?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ שאלה 12
א. תארו את איבר הגיד על שם גולג'י (2 נקודות) _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ ב. הסבירו את תפקידו של מנגנון זה. (4 נקודות) ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ג. מה תהיה התוצאה השלילית של נטרול איבר הגיד על שם גולג'י? (2 נקודות) ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ שאלה 13
בהקשר לארגון הסומטוטופי של הקורטקס הסומטו סנסורי  הראשוני, נמצא ששיעור מוגזם של שטח הקורטקס מוקדש לתנועות של:
א. העיניים.
ב. האצבעות.
ג. הרגליים.
ד. הגב.
שאלה 14 – שאלת מולטימדיה (תנועה / מעגלי בקרה ותכנון של תנועה / אזורים קורטיקליים גבוהים / הכנה לפעולה בקורטקס הקדם-מוטורי) התבוננו בסרט וענו על השאלה הבאה: העובדה שהתא בקורטקס הקדם-מוטורי הפסיק לפעול כאשר הקוף מתחיל להושיט את ידו למטרה מעידה על כך שהתא אחראי על:
א. תכנון התנועה וביצועה.
ב. עיבוד המידע הסנסורי ועל תכנון וביצוע המטלה.
ג . תכנון התנועה אך לא על הזזת היד.
ד. תפיסה ויזואלית של הגירוי החזותי.
שאלה 15
איזו מהפעילויות הבאות תהיה קשה במיוחד לאדם עם אפרקסית איברים?
א. חיקוי אדם ששם תקליטור במערכת סטריאו ומפעיל אותה.
ב. פנטומימה של הכנסת תקליטור למערכת סטריאו והפעלתה.
ג. הכנסת תקליטור למערכת סטריאו והפעלתה.
ד. צחצוח השיניים בבוקר. שאלה 16
מה שם המסילה בין החומר השחור לסטריאטום? (נקודה אחת) א.–________________________________ ב. באיזו מחלה נפגעת מסילה זו? (2 נקודות) ___________________________________ ג. התבוננו בתרשים והסבירו מה יקרה לפעילות הגלובוס פלידוס הפנימי (Gpi), בעקבות הרס המסילה המחברת בין החומר השחור לסטריאטום? ( 5 נקודות) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ד. מהם הטיפולים האפשריים למחלה זו? (מנה לפחות שני טיפולים) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ה. האם הרס הגלובוס פלידוס הפנימי  (Gpi), יטיב או יחמיר את המחלה? הסבר ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ שאלה 17
מה יתרחש בחולה הנטינגטון  אם נגרה במוחו את גרעין הגלובוס פלידוס הפנימי  (Gpi)?
א.      טיפול זה יגביר את העיכוב על התלמוס, שיפחית את השפעתו המעוררת  ובכך יטיב את מצב המחלה.
ב.      מצב החולה יחמיר מכיוון שהסימפטומים נובעים מעודף פעילות של הגלובוס פלידוס הפנימי  (Gpi).
ג.        התלמוס יפעל בעודף ולכן יעורר את פעילות הקורטס  ובכך יחמיר מצב החולה.
ד.      כל התשובות נכונות שאלה  18
במחלת הנטינגטון נפגע תחילה המסלול העקיף. תאר מה קורה לכל גרעין במסלול זה (מבחינת עירור או עיכוב), וכיצד הדבר משפיע על פעולת הקורטקס המוטורי והתנהגות החולה. (7
נקודות על הסבר נכון של המסלול, נקודה אחת על פעילות הקורטקס) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ שאלה 19
מה יקרה אם נהרוס את התאים הכולינרגיים והגבארגיים שבפוטמן?
א. ניצור סימפטומים של פרקינסון.
ב. ניצור סימפטומים של מחולית הנטינגטון.
ג. נגביר את העיכוב של הפוטמן על הגלובוס פלידוס החיצוני.
ד. נגביר את הפעילות המעכבת של הגלובוס פלידוס הפנימי על התלמוס.
שאלה 20 – שאלת מולטימדיה (תנועה / מעגלי בקרה ותכנון של תנועה / מוחון ) א. אילו סימפטומים מוטוריים צפויים להתרחש בעקבות הרס האונה הצדית של המוחון? (2
נקודות) _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ב. כיצד נקרא הסינדרום (אוסף הסימפטומים) הזה? (2
נקודות) _____________________________________________________________________