ניתוח ז'אנר המסה ואפיוניו על פני יצירותיו של עמוס עוז. מס' עמודים:7

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 2151
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

המסה של עמוס עוז פורסת מספר דמויות, אשר כל אחת מהן מייצגת רובד חברתי ומעמד פסיכולוגי אנושי; דמות המטייל, אשר מופיע כנושא את דמות המחבר, מייצג את הישראלי אשר נוטל צד אחד בסכסוך האקטואלי. דמותו חסרה באפיונים חיצוניים מזהים, וכל אינפורמציה עליו מסופקת משאלותיו ותשובותיו המופנות אל עבר הדמיות האחרות המופיעות במסה. האינפורמציה היחידה שדמותו מספקת לקורא, מתייחסת לכך שבא מהקיבוץ, "רק להסתכל" ואולי אף לכתוב בעיתון.
דמותו נותרת שטוחה מבחינה ויזואלית ופסיכולוגית, ומשמשת כמטווה האינפורמציה אליה נחשף הקורא, דהינו כי דמות זו מכוונת את מתן האינפורמציה על דעותיהן ומחשבותיהן של יתר הדמיות.
דמויותיהם של שני הערבים, נאיף וחסן, מופיעות כדמות מגמתית-פסיכולוגית מייצגת אשר השתכפלה לכלל שתי דמויות, שכן שניהם נושאים את ייצוגו של הצד הערבי בסכסוך ופורסים אינפורמציה אמוציונלית-פוליטית מנקודת התצפית שלהם על המשבר.
דמויות אלה מתוארות כבר בהתחלה באפיונים פיזיים, בניגוד לדמות המטייל הישראלי, אולי מתוקף ההנחה שייצוגם מובלט ומועצם מתוך שטיחות דמות הישראלי המטווה את מתן האינפורמציה לקורא:
גם דמותו של הערבי הזקן, אבו-עזמי, מתוארת ביתר דיוק, הן על מלבושיה והן על תיאור תגובותיה ומעשיה, כנראה משום שדמותו מייצגת מחד רובד חברתי ופסיכולוגי זהה לעמיתיו הערבים, אך עם זאת הוא מבליט אספקטים פסיכולוגיים המעניקים דגש על רובד אינטלקטואלי ואקטואלי שונה במסה, רובד שאינו מודגש על ידי יתר הדמיות. רוצה לאמר, כי דמותו מעניקה זווית אור שונה וניטרלית יותר, ומעמדה כתפקיד המקהלה בטרגדיה הקלאסית, זו אשר מתוודע ליתר אינפורמציה מיתר הדמיות המשתתפות ושופכת אור ביניים אל עבר הקורא המתוודע למצב האנושי של הסכסוך:
" אחד מהם אדם זקן, כבן שישים או שבעים, ראשו ופניו מכוסים זיפי שיבה צפופים והוא לבוש בחליפת פסים דהויה. שני הצעירים לבושים בג'ינס. לאחד חליפת ג'ינס מרושלת, לשני מכנסי ג'ינס עם חולצה של 'קוקה- קולה' […]   עוד ניראה, כי דמויות הערבים המוצגות במסה שופכות אור גם על רבדים חברתיים של מסורת מול מודרניות; האדון, אבו-עזמי, לבוש בחליפת פסים דהויה, כנראה לבוש מסורתי המצביע על היותו אדם דתי ומנוסה יותר, דהיינו אדם אשר חווה את המשבר כבר שנים קודם לכן, כשלעומתו, שני הצעירים הערבים היושבים לצדו לבושים בג'ינס ואחד מהם אף לובש חולצה של ' קוקה-קולה', דהיינו שאלה מייצגים את הרובד הצעיר והמודרני יותר הנפגע מן הסכסוך.
כוונתי לומר, שאולי יש משום תיאורם החיצוני להפנות את תשומת הלב כי המשבר הנו משבר אשר נודע בעבר ונמשך בהווה, ועל פי תשובותיהם ניתן להסיק כי המשבר יהיה תקף גם לעוד שנים רבות בעתיד:
" אני שואל