הפוליטיאה לאפלטון - ניתוח הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5404
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

תקציר ניתוח הפוליטיאה של אפלטון   ספר "המדינה" הוא ספרו החשוב והגדול של אפלטון וגם הקשה ביותר. אפלטון עוסק בספר זה במגוון רחב של נושאים הנוגעים לכל תחומי החיים כמעט: בצדק, שהוא הדבר המרכזי בפוליטיאה, בנפש האדם הפרטי ובמדינה (משל האותיות), בשלטון לסוגיו השונים, החינוך הנכון והלא נכון, ההידרדרות משלטון טוב יותר לגרוע יותר, הידיעה וההבדל בין סוגי הידיעה השונים, הספרות והמוסיקה והשפעתם על האדם ועוד.
 הטיעון הבסיסי שמעמיד אפלטון ב"מדינה"  הוא עיקרו  בצדק. טענתו היא שהצדק הוא דבר כל כך טוב עד כדי כך שמי שמחזיק בצדק באופן מוחלט עדיף לו בלעדיו, אפילו במצב הגרוע ביותר. זאת להבנתי קשור בדילמה בסיסית שהעסיקה ותעסיק רבים לפני אפלטון ואחריו והיא למעשה  צדיק ורע לו רשע וטוב לו.
ניסיונו המוצלח, לדעתי, של אפלטון להחדיר את נושא הצדק וניסיונו להגן על התיזה שהוא מציג  לגביו, הוא הדבר המרכזי בכל הכתובים תוך כך שהוא עוסק בנושאים מגוונים התחומים שונים (כפי שצויין לעיל).
הכל מתחיל ומסתיים בצדק וזהו כאמור, לדעתי, מרכזה של הפוליטיאה. הניסיון הוא למצוא הסבר לצדק ולמוסר, לא על פי מה שיש בתוכם, אלא מבחינת ערכם העצמי וחשיבותם לחיי האדם.  לדידו של סוקראטס אין הדבר פשוט כלל, וכדי למצוא למצוא מהו טיבו של הצדק ולמה האדם צריך לדבוק בו, בודק סוקראטס את מהות הצדק במדינה, ואחר כך חוזר לבדוק את הצדק לגבי האדם: "..הבעיה שאנחנו ניגשים אליה איננה עניין של מה בכך… צדקה, אומרים אנחנו, מיצוייה באדם אחד ומצוייה גם במדינה שלמה…
והמדינה דבר גדול יותר מאדם אחד. ייתכן אפוא שבמידה מרובה יותר תימצא צדקה בדבר הגדול יותר, ותהא קלה יותר לתפיסה… ובכן נבקש אותה קודם במדינות, לעמוד על טיבה, ולאחר מכן נעיין בה בכל פרט ופרט…".
 כאמור סוקראטס מציע לחפש את הגדרת הצדק לא באדם אלא מתוך המדינה, ומתוך דיון  זה בונה הוא את המדינה האידיאית. סוקראטס מסביר זאת במשל האותיות הקטנות והגדולות . המשל בדבר האדם המנסה לקרוא כתובת רחוקה ממנו, והוא אינו רואה אותה טוב שכן גם היא כתובה באותיות קטנות, ומישהו בא ואומר לו שיוכל לקרוא את אותם דברים גם במקום אחר באותיות גדולות ולמעשה אם יקרא את האותיות הגדולות יידע גם מה כתוב בקטנות.