דוח מעבדה בכימיה אורגנית: כרומטוגרפית עמודה וכרומטוגרפיה על רובד דק-tlc

תקציר העבודה

תקציר בניסוי שנערך על ידינו ב-9.4.06   במעבדה לכימיה אורגנית הופרדו  פיגמנטים של עלי התרד . ההפרדה נעשתה בשיטת הכרומטוגרפיה : כרומטוגרפית עמודה וכרומטוגרפיה של רובד דק.
בשלב הראשון נעשתה ההפרדה ע"י כרומטוגרפית עמודה כאשר ההפרדה בשיטה זו מבוססת על התופעות של אינטראקציה בין החומר לשתי הפאזות: הפאזה הנעה והפאזה הנחה. בניסוי זה פאזה קבועה הייתה פאזה שהכילה את סילקה ג'ל, ופאזה נעה הכילה את פחמימן דוכלורו מתאן. בשלב הראשון הופרד הפיגמנט הלא קוטבי caroten – קשר חזק עם פאזה נעה וחלש עם פאזה נחה, לאחר מכן הופרד הפיגמנט קוטבי יותר chlorophyll, לשם הוצאתו מהקולונה  הוסף חומר קוטבי לפאזה נעה על מנת להגדיל זיקתו של פיגמנט זה לפאזה נעה. הפיגמנט האחרון שיצא מהקולונה הינו Xanthophyll הקוטבי מבין השלושה ( מכיל קשרי מימן- זיקה לפאזה נחה חזקה ביותר). בשלב השני נעשתה כרומטגרפיה של רובד דק –מטרת שיטה זו היא לערוך אנליזה איכותית של רכיבי התערובת .לאחר ביצוע ההפרדה בשיטת כרומטוגרפיה של רובד דק חושב קבוע Rf עבור כל פיגמנט שבודד . קבוע Rf שחושב היווה מדד לאופיו של החומר שאותו מבודדים, ככל שערכו קטן יותר זיקתו לפאזה נעה קטנה יותר ולפאזה נייחת גדולה יותר- מרכיב קוטבי יותר ולהיפך.חישוב קבוע Rf   והשוואתו לנתונים ספרותיים הצביעו על יעילות ההפרדה  . בניסוי זה קבועי Rf  שחושבו לא היו זהים לקבועי Rf  שבמקורות ספרות  אך עם זאת מאוד קרובים .
תוכן עניינים
1                       מבוא — 1
1 .1                 מטרת הניסוי 1
1 .2                 רקע תיאורטי –…  1
1 .2.1            תופעות ספיחה –.  2
1 .2.2            קבוע-Rf ..              2
1 .2.3            כרומטוגרפית עמודה …               3
1 .2.4            כרומטוגרפיה של רובד דק –.4
1 .3      שאלות הכנה                  4
2                        ציוד והחומרים –.  7
2 .1                 ציוד — 7
2 .2                 מכשור -.  7
2 .3                 חומרים –  8
3                            תאור ביצוע הניסוי –  9
4                            תוצאות וחישובים -.. 11
4 .1                 תוצאות נסייניות — 11
4 .2      חישובים –     11
5                           דיון וניתוח תוצאות – 13
6                            מסקנות – 14
7                           המלצות –            15
7.1       בטיחות –
15
8                            מקורות ספרות –. 16