עבודה לקורס יחסים בינלאומיים- מושג העוצמה, מקרה בוחן- גרמניה הנאצית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 4173
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

עוצמה- גרמניה הנאצית העוצמה היא מושג מרכזי ביחסים הבינלאומיים. סדר היום בזירה הפוליטית הבינלאומית, נקבע על ידי אותם שחקנים בעלי ההשפעה, ועל כן שחקן המעונין לשמש גורם משפיע, יחפש להשיג את העוצמה על מרכיביה. כל גוף פוליטי באשר הוא, מתוקף הגדרתו, יציב לעצמו את מטרותיו ואת האינטרסים אותם ירצה להשיג מהשחקנים האחרים בזירה הבינלאומית. אם מחפש שחקן להשיג דבר מה משחקן אחר, הוא נידרש בכוח מסוים, בו יוכל להשתמש בעת הצורך, על מנת להשיג את אשר יחפוץ בו. על מנת שיוכל לעשות כן, עליו לגייס לעצמו משאבים רלוונטיים- עוצמה פוטנציאלית, שבאמצעותם יוכל להשפיע על שחקנים אחרים, אם באמצעות כוח, ואם בהסכמה.
העוצמה היא אינה מושג אבסולוטי. היא נמדדת בהשוואה לשחקנים האחרים בזירה המדוברת ועם התייחסות למקרה ולזמן מסוימים, שכן לא כל מאפייני העוצמה רלוונטיים בכל מקרה נתון.
במהלך העבודה, נגדיר את המושגים "עוצמה" ו"השפעה", וניבחן את עוצמתה הפוטנציאלית של גרמניה הנאצית ביחס לצ'כוסלובקיה טרם ועידת מינכן בספטמבר 1938, את מידת השפעתה בזירה הפוליטית האירופאית באותה תקופה בכלל ואת השפעתה על צ'כוסלובקיה וסיפוח חבל הסודטים בפרט.
עוד ניבחן את גורמי הקונטקסט  והשפעתם על קבלת ההחלטות סביב משבר זה, שהביאה לסיומו בועידת מינכן, עם ההחלטה של צ'כוסלובקיה על ויתורה על חבל הסודטים וסיפוחו על ידי גרמניה ב-30 בספטמבר 1938.
תוכן עניינים
מבוא –..2
פרק 1: מרכיבי עוצמה והגורמים המשפיעים עליה -..3-5
פרק 2: השפעה ודרכי מדידתה -..5-6
פרק 3: עוצמתה הפוטנציאלית של גרמניה, לפני ועידת מינכן -..6-8
פרק 4: השפעות הקונטקסט הנושאי על מידת שימושה של גרמניה בעוצמה ..8-9
פרק 5: מימוש האינטרס הגרמני …10 סיכום –11
ביבליוגרפיה .12