שינויים שחלו בתפקיד המורה עם כניסת האינטרנט לכיתה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 11075
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

תוכן העניינים                                                                           עמוד מבוא –       2-1
1 . מהו אינטרנט       6-3
הקדמה -.         3
1 .1 מה זה האינטרנט?         3
1 .2 כיצד נולד האינטרנט? -…       4-3
1 .3 שימושים מרכזיים באינטרנט –..       5-4
1 .4 השוואה בין אינטרנט לספריה מסורתית –.       6-5
2 . הכנסת האינטרנט למערכת החינוך -..      12-7
2 .1 שינוי של מערכת החינוך –         7
2 .2 אינטרנט וחינוך …       8-7
2 .3 הכנת התלמידים לעולם המחר —       9-8
2 .4 אינטרנט בראיה אוניברסלית –..         9
2 .5 הוראה וירטואלית –…         9
2 .6 תועלת השימוש באינטרנט .      11-9
2 .7 מגמות לעתיד במערכת החינוך —     12-11
3 . הכנסת האינטרנט לכיתה -…     17-13
3 .1 הכיתה כקבוצה חברתית –     14-13
3 .2 פעילויות למידה בכיתה -.        14
3 .3 עבודה בקבוצות ו/או עבודה פרטנית ..     15-14
3 .4 הוראה מסורתית/פרונטלית והוראה מבוססת אינטרנט …     16-15
3 .5 יתרונות וחסרונות ההוראה המתוקשבת לעומת הוראה מסורתית…        17
4 . תפקידיו של המורה המסורתי     21-18
4 .1 מהי הוראה פרונטאלית? –        18
4 .2 מאפייני הלמידה הפרונטאלית —     19-18
4 .3 תפקיד המורה המסורתי –        20
4 .4 יחסי גומלין מורה/תלמיד ..     21-20
4 .5 הוראה מסורתית והוראה מקוונת -.        21
5. השינויים שחלו בתפקידי המורה עם כניסת האינטרנט     35-22
הקדמה –        22
5.1 המורה בעידן טכנולוגיות המידע -…     23-22
5.1.1 הדינמיקה הכיתתית בסביבת למידה עתירת טכנולוגיה        23
5.1.2 שילוב הטכנולוגיה בכיתה והשפעתה על המורים —        23
5.2 תפקידם החדש של המורים        24
5.3 המורים כמפתחי תוכניות לימודים –    
5 -24
5.4 מיומנויות העתיד     26-28
5.4.1 מיומנויות הנדרשות מתלמידים …     27-26
5.4.2 מיומנויות הנדרשות ממורים -..     28-27
5.5 הכשרת מורים –     31-28
5.5.1 שילוב טכנולוגיה ואינטרנט בהכשרת מורים     30-29
5.5.2 תמיכה במורים לשילוב האינטרנט בכיתה …        30 5.5.3 קהילות מקצועיות -..     31-30 5.5.4 השתלמות וירטואלית ..        31
5.6 מאפייני שימוש באינטרנט בקרב מורים –..     34-31
5.6.1 מעורבות המורים בהכנסת האינטרנט לכיתה –…        32
5.6.2 חשיבות תכנון משימות חקר לתלמידים -.        33
5.6.3 קווי הנחיה למורים, המבוססים על "מודל אימון לחקירה" ועקרונות להוראה באמצעות אינטרנט  .. 34-33
5.7 סיכום למידה מסורתית ולמידה משולבת אינטרנט —        35
דיון ומסקנות —     37-36
ביבליוגרפיה —     40-39
מבוא
אנו עדים כיום לשילוב של מספר דרכי למידה: הוראה מרחוק, למידה אישית, וכו' אולם דרך הלמידה המקובלת היתה ונשארה ההוראה המסורתית/פרונטאלית. בתהליך הלמידה המסורתי המורים והתלמידים עסוקים בלמידה/הוראה של מה שנקבע בחומרי הלימוד, ומנסים לכסות את כל החומר עפ"י הזמן שנקבע להשגת היעדים במקצועות השונים.
הבעיה בשיטה המסורתית היא – תוכנית הלימודים יוצאת מתוך הנחה כי בכל כיתת לימוד התלמידים קולטים את החומר החדש באותו קצב, אך הבעיה איתה המורים מתמודדים בכיתות הטרוגניות היא השונות בקצב ההתקדמות והקליטה של התלמידים.
כמו בכל מערכות הניהול והתפקוד שבחברה הטכנולוגית, האינטרנט חודר גם לתוך מערכת החינוך. האינטרנט הפך למילת מפתח שבעזרתה זוכים בתקציבים, מקצים משאבים למחקר, ונחשפים בתקשורת. מנהלים מאיצים במורים שלהם לשלב את האינטרנט בכיתות ובשיעורים, והמערכת כולה, על כל רבדיה, נמצאת בתהליך של בדיקת המשמעויות של למידה בסביבות עתירות מידע וניסויים של כלי האינטרנט בכיתות. בקיצור, כולם רוצים לשלב את האינטרנט בחינוך, ומשוכנעים שזה הכיוון בו צריך ללכת (הורוויץ, 1999).
ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה מציעה יכולות חדשות כגון: אוטוסטראדת המידע, שליפה מהירה של מידע, גישה למאגרי מידע עצומים וכו'. היות והתלמידים אינם הטרוגניים בקצב הלמידה, בצרכים, בסגנונות הלמידה וכו', הלמידה בשילוב אינטרנט באה להתאים את החומר הנלמד לתלמיד תוך הכרה בצרכיו הייחודיים והאישיים, התלמיד כאן הוא זה שאוסף ומעבד את המידע בקצב האישי שלו. בשילוב טכנולוגיות למידה כמו האינטרנט המגמה שונה מהוראה פרונטאלית, המורה אינו הדמות המרכזית ובעל הידע, ועליו להתאים את עצמו לצרכי הלומד כאשר התלמיד הוא במרכז הלמידה והמידע שהוא יכול לשלוף מהאינטרנט הוא אינסופי. לכן, על המורה להיות מעודכן ולעבור הכשרה מתאימה ע"מ שיוכל לענות על הצרכים המשתנים, התלמיד צריך להיות חשוף לעולם הטכנולוגי המתפתח וצריך ללמוד לחיות בעולם מורכב שבו הטכנולוגיה לוקחת חלק מרכזי, וזאת ע"מ שיהיה מוכן בבוא הזמן לעולם שבחוץ ויוכל להתאים עצמו לשוק העבודה (1989Dede, ). עלינו לחשוף את התלמיד לאמצעי למידה/הוראה חדשים ולשלב את האינטרנט בצורה נאותה בתהליך הלמידה, וזאת ע"מ שהתלמיד יוכל להיחשף בעצמו למקורות מידע נוספים ולדלות מהן את המידע הרלוונטי עבורו.
השינויים הטכנולוגיים והכנסת אינטרנט מהיר גם לבתי התלמידים, אינם פוסחים גם על התחום החשוב בחיי ילדינו והוא החינוך. מהפכת התקשוב עבור המורים היא מהפכה המחייבת היערכות חדשה הן בגיבוש תפיסות חינוכיות מתאימות לעידן החדש, והן בהכשרה מואצת של מורים לשילוב של האינטרנט בכיתה, דבר המוביל אותי לשאלת המחקר:
אילו שינויים חלו בתפקידיו של המורה עם הכנסת האינטרנט לכיתה?