שינויים שחלו בתפקיד המורה במעבר מהוראה פרונטלית להוראה מרחוק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 12372
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

תוכן העניינים                                                                           עמוד מבוא -..       2-1
שיטות ואסטרטגיות הוראה/למידה שונות —      10-3
מבוא -…         3
שיטת הביאור –.       4-3
שיטת החקר –…       5-4
שיטת ההדגמה —         5
שיטת הפעלתנות -..         6
הוראה/למידה פרונטאלית -..       7-6
הוראה/למידה לקראת שליטה .       8-7
הוראה/למידה בקבוצות קטנות       9-8
הוראה/למידה יחידנית –…         9
למידה שיתופית -…      10-9
קהילות למידה —        10 שפה חזותית –…        10 מהי למידה מרחוק? –…     18-11
הקדמה –        11
מהי למידה מרחוק? ..     14-11
ערוצי הלמידה מרחוק     16-15
האם למידה באמצעות רשת האינטרנט אפקטיבית?     17-16
גורמים המשפיעים על אפקטיביות הלמידה מרחוק        17
תנאים להצלחת קורס למידה מרחוק -.     18-17
מהי הוראה פרונטאלית? -.     22-19
הקדמה –     20-19
הוראה פרונטאלית – הגדרות ואפיונים –     22-20 המורה, התלמיד ומה שביניהם .        22
השינויים בתפקידו של המורה במעבר מהוראה פרונטאלית להוראה מרחוק…     39-23
תפקיד המורה הפרונטאלי -…    
5 -23
פעילות גומלין מורה/תלמיד – צרכים חברתיים- ריגושיים —        24-23
פעילויות למידה בכיתה – צרכים אקדמיים-הישגיים .           24
עבודה בקבוצות ו/או עבודה פרטנית -…       
5 -24
הוראה מסורתית והוראה מקוונת –.          
5 תפקיד טכנולוגיות הלמידה -.     26-
5 שינוי של מערכת החינוך –.        26
מעבר ללמידה מרחוק     27-26
תפקיד הלומד –.     32-27
צרכים אקדמיים-הישגיים -.        30-28
צרכים חברתיים- ריגושיים –        32-30 השינוי בתפקידו של המורה במעבר ללמידה מרחוק     39-33
קשיים בלמידה מרחוק —        35-33
תפקידו של מנחה הקורס -…        36-35
מאפיינים בתפקידו של המורה בלמידה מרחוק -…        38-36
מורה ומוטיבציה בלמידה מרחוק –..           38
הכשרת מנחי קורסים בלמידה מרחוק –           39
דיון ומסקנות —     41-40 ביבליוגרפיה —     44-42
נספחים ..     47-45
נספח א' – תפקיד המורה בקורס וירטואלי בהתייחס לצרכי הסטודנטים-     47-45
מבוא
דרכי הלמידה המקובלות כיום הם ההוראה המסורתית/הפרונטאלית, בתהליך הלמידה המורים והתלמידים עסוקים בכיסוי מה שנקבע בחומרי הלימוד, התלמידים עסוקים במשימות שנקבעו מראש ע"י המורים ולא חיפשו פתרונות לבעיות שזוהו על ידם כחשובות.
הבעיה המרכזית של הוראה ולמידה בכיתת לימוד בה לומדים בממוצע
3 5 תלמידים נוגעת למימד הזמן ולקצב הלמידה של התלמידים. תוכנית הלימודים יוצאת מתוך הנחה כי בכל כיתת לימוד התלמידים קולטים את החומר החדש באותו קצב, אך הבעיה איתה המורים מתמודדים בכיתות הטרוגניות היא השונות בקצב ההתקדמות והקליטה של התלמידים.
המורה הוא הדמות המרכזית האמורה לחנך ולנהל את כל תהליכי הלמידה/הוראה המתרחשים בכיתה, בכל מסגרות החינוך הפורמאלי. כתוצאה מאכלוס יתר של הכיתות ובגלל מחסור במורים מומחים באזורים פריפריאליים המורה לא מסוגל למלא באופן משביע רצון את המשימות שהחברה מטילה עליו, חלק מהתלמידים חווים רמת הוראה/למידה שאינה מיטבית.
ההתפתחות הטכנולוגית מציעה יכולות חדשות כגון: תקשורת אישית עם כל לומד שאינה מותנית בתיאום זמן ומקום מחוץ לשעות הלימודים, סוגים שונים של קורסים הניתנים מרחוק בהם יכולים לקחת חלק מורים מומחים המשתייכים לאזור גיאוגרפי שונה מזה שבו נמצאים הלומדים (רוסו, נויממנד, ולדמן 1999).
הרעיון המסתתר מאחורי למידה מרחוק הוא הכנת התלמידים לעתיד, כאשר המגמה המרכזית הרווחת כיום היא: פיתוח לומד עצמאי כאשר האחריות על הלמידה עוברת מהמורה לתלמיד. נראה כי הלמידה מרחוק טומנת בחובה פוטנציאל למימוש האוטונומיה והיוזמה האישית של התלמיד במהלך הלמידה (אורן, מיודוסר ולהב,
1 997).
היות והתלמידים אינם הטרוגניים בקצב הלמידה, בצרכים, בסגנונות הלמידה וכו', הלמידה מרחוק באה להתאים את החומר הנלמד לתלמיד תוך הכרה בצרכיו הייחודיים והאישיים. בהוראה מרחוק המגמה שונה מהוראה פרונטאלית, המורה אינו הדמות המרכזית ובעל הידע, ועליו להתאים את עצמו לצרכי הלומד כאשר התלמיד הוא במרכז הלמידה. לכן, על המורה להיות מעודכן ולעבור הכשרה מתאימה ע"מ שיוכל לענות על הצרכים המשתנים, התלמיד צריך להיות חשוף לעולם הטכנולוגי המתפתח וצריך ללמוד לחיות בעולם מורכב שבו הטכנולוגיה לוקחת חלק מרכזי ע"מ שיהיה מוכן לצאת לעולם העבודה (1989Dede, ).
לכן, עלינו לחשוף את התלמיד לאמצעי למידה/הוראה חדשים ע"מ שיוכל להיחשף בעצמו למקורות מידע נוספים.
השינויים הטכנולוגיים המהירים בימינו, אינם פוסחים על תחום חשוב בחיינו והוא החינוך. מהפכת התקשוב עבור המורים היא מהפכה המחייבת היערכות חדשה הן בגיבוש תפיסות חינוכיות מתאימות לעידן החדש והן בהכשרה מואצת של מורים להתמודדות עם השינויים, דבר המוביל אותי לנושא העבודה.
עבודה זו חותרת להראות את משמעות השינויים שחלים בתפקידו של המורה והתלמיד במעבר מהוראה פרונטאלית להוראה מרחוק.