השיקול הרציונלי במשפט ובמדע - סמינריון על ביו אתיקה, שיבוט ופילוסופיה של המדע

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 7435
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

פתח דבר "כל התפיסה המודרנית על היקום מתבססת על האשליה שאלה המכונים חוקי טבע הם ההסברים לתופעות הטבע. האנשים בימינו נעלמים, אפוא, לנוכח חוקי הטבע ונוהגים בהם כבדבר שאין לפגוע בו בדיוק כשם שנהגו כלפי האלוהים והגורל בימים עברו. למעשה, זה וגם זה שגו וצדקו באותה מידה; אף על פי שמחשבתם של הקדמונים בהירה יותר, שהרי יש לה נקודת סוף ברורה ומוכרת. בשעה, שהשיטה המודרנית מנסה ליצור את הרושם שכאילו הכל כבר הוסבר".
L.Wittgenstein, Tractatus Logico Philosophicus,
6 .37ff העולם מסביבנו עובר תהפוכות הרות גורל. קצב ההתפתחות הולך ומתגבר במרוצת השנים עד כי עידן חדש, המכתיב דפוסי חיים חדשים הוא עניין של מה בכך.
תהליך,ההולך וגואה מביא עמו תופעות קיצוניות בהתמדה עד כי התגליות במאה זו שינו באורח ניכר את הדרך שבה אנו תופשים לא רק את הטבע, כי אם גם את המשמעויות התאורתיות, המוסריות והפוליטיות של פעילויות המחקר שלנו. קשה יהיה לטעון שהפיסיקה הקוונטית, תורת היחסות והמדע הגרעיני – ובעקבותיהם הביולוגיה המולקולרית, מדעי המחשב וההנדסה הגנטית – לא השפיעו באורח מכריע על דרך חשיבתנו את הדברים, ועוד יותר מזה, על מחשבתנו לגבי דרך החשיבה שלנו את הדברים.
בעבודתנו זו, בחרנו להתמקד במדרון החלקלק שבין הקדמה הטכנולוגית-מדעית-ביולוגית המואצת והרצויה לבין סכנות הרות גורל שטומנת בחובה קידמה זו.
כן בחרנו לדון, באילו אמצעים ראוי לנקוט בכדי להתמודד עם דילמות מוסריות-ערכיות (דוגמת שיבוט גנטי – יצירת האדם המושלם ופסילת הקיים תוך התייחסות לחוק השיבוט הגנטי) ועם הסכנות הנובעות מקדמה זו.
תוכן עניינים
פתח דבר -..         עמ' 3
פרק 1 – הקידמה ועתיד האנושות …עמ'
4 פרק 2 – שאלות שבין אתיקה, פוליטיקה, נשק לא קונבנציונלי ומדע עמ'
1 2
פרק 3 – תכפול/שיבוט בני אדם – היבטים מדעיים, מוסריים ויהודיים–…עמ' 17
פרק 4 – תכפול/שיבוט – בעד/נגד – סיכום ומסקנות -…עמ' 22
ביבליוגרפיה ..עמ'
3 1