פיתוח מלכודת מבוססת-פרומון לעש הדונג הגדול לשימוש חקלאי-הצעת מחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2489
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

פיתוח מלכודת מבוססת-פרומון לעש הדונג הגדול לשימוש חקלאי הצעת מחקר מבוא:
נקבת עש הדונג הגדול יכולה להטיל עד 1800 ביצים במהלך חייה הבוגרים (8-15 יום) בהנחה שאינה מוטרדת מפועלות ואויבים טבעיים אחרים. עשים בוגרים מגיחים החוצה מכוורות פעילות על מנת להזדווג(Nielsen & Brister 1977) . נקבות עש מופרות חוזרות לכוורת כאשר הדבורים פחות פעילות על מנת להטיל ביצים.
… ניתן לחלק את אסטרטגיות הבקרה ומניעת הנזק הנגרם על ידי עש הדונג הגדול לשתי קטגוריות: בקרת גידול ובקרה על אחסון הציוד ומוצריי המכוורת…
מספר מחקרים נערכו על מנת לפתח מלכודת מבוססת פרומונים לעש הדונג הגדול כאשר הראשון מביניהם נערך עוד ב-1977 (Finn & Payne). השימוש בפרומונים מסוגים שונים (התקהלות, מין, דחייה וכד') ולמטרות שונות, מיושם בהצלחה כנגד חרקים מזיקים רבים, ונחשב כמרכיב עיקרי באסטרטגיות הדברה משולבות (IPM) רבות (Silverstein1981). מטרות המחקר:
        i.            לחשב את קצב השחרור והרכב הנדיפים של מספר תערובות בינאריות נבחרות, המכילות את שני המרכיבים האלדהידים העיקריים, C11:AL ו- C9:AL, מתוך מבחנות PE (שישמשו כאמצעי הנידוף במלכודות שלב iv).
      ii.            לברר את השפעתם של הרכבים בינאריים של התערובות הנדיפות על המשיכה וההתנהגות שלפני ההזדווגות, של נקבות עש הדונג הגדול.
    iii.            לברר את השפעת הנוכחות של שני המרכיבים האלכוהוליים המשניים C11:OH ו- C9:OH בתערובות הבינאריות של שני האלדהידים, על התנהגות הנקבות.
   iv.            לבצע ניסויי לכידה בשדה, שיבחנו את התערובות היעילות ביותר שימצאו.