סמינריון מדהים במסגרת מוסדות כוללניים החוקר באופן איכותני בבית אבות את יחסי הזוגיות והאהבה בקרב קשישים. מס' עמודים: 26

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 9041
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא…………………………………………………………………………………… תאור שדה המחקר………………………………………………………………….
רקע תאורטי………………………………………………………………………….
ממצאים……………………………………………………………………………….
דיון ומסקנות………………………………………………………………………… .
סיכום………………………………………………………………………………….
ביבליוגרפיה………………………………………………………………………….
  שם העבודה : שנינו יחד וכל אחד לחוד להלו חלק קטן מן העבודה…
  יוצא אפוא, שטרם מותו הביולוגי של האדם, הוא חווה מוות חברתי (חזן, 1984). הוא מודר חברתית וטריטוריאלית. המצאותו כמו נתפסת כטורח על הציבור, לדמותו אין ייצוג בפרסומת התקשורתית (פרידן, 1996) , הוא נתפס כמי שמצווה להילחם בקמטים ובהיותו בעל מוגבלות פיסית כזו או אחרת הוא מודר טריטוריאלית לתוך מוסדות ששמם משתנה חליפות במטרה להסוות את משמעותם השלילית. מרבית המקומות הללו זכו לכינוי "מוסדות טוטליים (גופמן, 1961) . מוסד שכזה הוא בעל נטיות שתלטניות, התובע חלק מהזמן ומהאינטרסים של היחיד. הוא מופרד מסביבתו באמצעים פיסיים, תרבותיים וחברתיים ומקיים בתוכו סדר יום המשולב בכללים מגבילים, סנקציות ותגמולים נלווים. קיומו נועד לשם השגת מטרות שונות, אולם בהגדרתו של גופמן (שם) מוסדות לקשישים נועדו לטפל באנשים חסרי ישע.
    בעבודה זו, לא תהיה מן היומרה לדון בתופעת הזקנה , נראה שכל ניסיון שכזה פסול מעיקרו, שכן הזקנה הינה תופעה תרבותית- חברתית תלוית הקשר ובהיותה כזו הרי שלא ניתן לדון בזקנים כחטיבה הומוגנית (חזן, 1984). לפיכך, יש מקום לדבר על מגוון של תופעות תחת הכותרת המכלילה – הזקנה. ביקשנו לחקור קבוצה של אנשים קשישים שאף בתוכה מצאנו מגוון רחב של תופעות ותפיסות כך שקשה היה לנו לדבר עליה כעל קבוצה הומוגנית, פרטים שיובאו בהמשך יורו על כי קשה אפילו לדבר על היותה הומוגנית מבחינת פעילותה החברתית. הפיצול ניכר היה בכל מקום.
טרם נפנה להציע שאלת מחקר, נבקש תחילה להציג בקצרה, עבור הקורא, תאור של השדה הנחקר. השדה הנחקר, במובנו הפיסי קל היה לאיתור ולהגדרה, לעומתו השדה האנושי המהווה חלק ממנו היה נזיל וקשה להגדרה.  מדובר ב"מועדון לקשישים" המקיים מטעם מועצת העיר פעילות לאוכלוסיה זו, הכוללת מגוון רחב של פעילויות. אחת מהפעילויות שמקיימת המועצה, הרצאות, מתקיימת מחוץ למועדון, במתנ"ס השכונתי. האוכלוסיה המגיעה להשתתף בפעילויות מגוונת ומשתנה מפעילות לפעילות. במרבית הקשישים יכולנו לצפות רק במהלך ההרצאות.
הנהלת המועדון היא למעשה אישיות יחידה הדואגת לפעילותה של הקבוצה ומשתתפת בה תדיר. הפעילות מתקיימת כל ימות השבוע וכוללת חוגי יצירה שונים, ספורט, סדנאות והרצאות. בנוסף לזה ישנם טיולים שמועדם נקבע מעת לעת.
    הקורא יתמהה תחילה לקשר שביקשנו למצוא בין הטוטליות לבין המקום המסוים שבחרנו לחקור. רבים מן התאורים שמנה גופמן לסוג כזה של מוסד, ושעוד יידונו להלן, נעדרו כליל מהמקום שחקרנו. האוכלוסיה הנדונה איננה חטיבה תרבותית אחת, איננה מקיימת אורח חיים מלא במוסד זה תחת חוקים ונורמות מחייבות ובניגוד לדימויים השליליים שדבקו בה, מנהלת אורח חיים עצמאי ובשיקול דעתה. אף המוסד שלפנינו, רחוק מלהיות טוטלי במובנו הפשוט.
לאור כל זאת, שאלתנו נוגעת לאופיה ומשמעותה של הפעילות שנצפתה. שאלנו את עצמנו , מהם המנגנונים המאפשרים התמודדות של הקשישים עם דימויים השלילי בחברה,  ובמה מתבטאת הטוטליות בפעילותם?
אנו סוברות שהפעילות החברתית העניפה שנצפתה היא תוצר של דימוים החברתי השלילי של הקשישים. באופיה ובמשמעותה הסמויה, עליה נבקש לעמוד, היא מאפשרת התמודדות טובה יותר עם תופעה זו. אי לכך, אנו מניחות שגילויים של טוטליות הם נחלתו של תחום שגופמן לא מנה. לעניות דעתנו, הטוטליות היא נחלתו של המרחב התודעתי של האוכלוסיה הקשישה.