אלימות במשפחה - עולמם הרגשי של גברים מכים ,תיאוריות והצעת טיפול קבוצתי

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
מבוא .  2
רקע תיאורטי – אלימות אינטימית –
3
טיפולוגיות של גברים מכים
4
מאפייני הגברים האלימים .
5-6
פרופילים רגשיים של גברים מכים –
7-8

6 .   תיאור וניתוח מקרה –…9-10 7.   סיכום ..
11
רשימת ביבליוגרפיה –..
12-13
מבוא
אלימות כלפי נשים מצד זוגן היא תופעה שקיימת לאורך היסטוריה, ונחשבת לבעיה חברתית בולטת ובעלת היקף נרחב.
ההגדרה של אלימות נגד נשים השתנתה במהלך השנים והוגדרה ע"י הועדה הבין משרדית לטיפול בבעיית האלימות במשפחה  (1998) בצורה רחבה שכללה שימוש בכוח פיסי, מיני ו/או פסיכולוגי של גבר כלפי בת זוגו.
בשרות בתי הסוהר ניתן לפגוש בתוצאות תופעה חמורה זו.  מספר האסירים השפוטים בגין עבירות אלימות עולה מדי שנה ועומד כיום על כ-1500 אסירים. אסירים אל פזורים ברחבי בתי הסוהר השונים והטיפול בהם  הינו מגוון ומשתנה בהתאם לאסיר, אישיותו, יכולותיו, המוטיבציה לטיפול ויכולתו לקחת אחריות על מעשיו.
בבואנו לכתוב עבודה זו ומתוך היכרות את אוכלוסיית האסירים המכים אנו מבקשות לבחון את השפעת הרגשות וכן את עולמם הרגשי של גברים מכים, מכיוון שלתפיסתנו האלימות הינה ביטוי מוחצן של רגשות הדורש דו שיח ועיסוק בנושא הרגש אצל השותפים בדרך ביטוי זו.
עם זאת יחסית יש מעט מחקרים העוסקים במכלול המרכיבים הרגשיים, פסיכולוגים של אישיות הגבר המכה  ובחוויותיו את עצמו ואת האלימות .
על פי חוקרים  שונים, הרגשות הם מערכת ההנעה המרכזית של האדם ( בן זאב 1998, Bowelby 1969) ומכאן שלרגשות יש לא רק תפקיד מעצב וחוויתי אלא גם תפקיד פונקציונאלי במערכת המנטאלית של האדם. הרגשות הם אחד מהכלים התקשורתיים המרכזיים בין האדם לעצמו ובין האדם לזולתו.
 Denzim(1984) מראה שהרגשות המלווים אלימות הם של כעס, עוינות, אבל ופחד כלפי האובייקט שאבד (או שנתפס שאבד).
רגשות נוספים המלווים מצב זה הם געגוע, אהבה (לאתו אובייקט נוסף) ותקווה להשגתו מחדש. רגשות אלו פחות מזוהים אצל גברים ועל ידי  הגברים המכים , כיוון שהם יותר " נשיים" , יותר פאסיבים ולעולם לא ניתן לממשם בדרך האלימה. היותם רגשות המנוגדים לדרך הביטוי האלימה יכולה להיות במקרים  שונים הסיבה ובאחרים התוצאה, של התעלמות או חוסר קשר אליהם כרגשות חיוביים.