סיכום מושגים מבוא לעבודה סוציאלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2488

תקציר העבודה

מחברת סמסטר א': זולת עצמי-הסתכלות דרך עיני המטופל(נשתמש בזה תחילה על מנת ליצור אמון)זולת-הסתכלות דרך עיני המטפל.אמפתיה-הזדהות דרך מסננת קוגנטיבית המאפשרת לנו לשמור על מרחק מסוים בין המטפל למטופל.שאלה סגורה-מכוונת לקבל כמה שיותר אינפורמציה מדוייקת על המטופל(איך קוראים לך?היכן אתה גר?)יתרון:לא מחייבת את המטופל להעמיק ברשות,מספקת למטפל מידע רב.חסרון-המטפל הופך דומיננטי,הרגשה של תחקור. שאלה פתוחה-"בוא תספר לי איך הרגשת ש…יתרון-המטופל מקבל במה,קובע את הקצב.חסרון-שאלה שכזו מחייבת ידע של המטופל,אולי הוא זקוק למיקוד.שאלה מוטה-מיקוד השאלה הפתוחה(לא רק מהו סדר היום שלך?אלא מהו סדר היום שלך בבוקר?)העברה-המסרים שהועברו ע"י המטופל ועברו תהליך של עיבוד קוגנטיבי/רגשי ע"י המטפל.העברה נגדית-מה שאנחנו אמרנו למטופל ושעבר עיבוד אצלו.גישת הכוחות-הטיפול הוא דרך דרכי ההתמודדות של המטופל עם קשיים בעברו.מייצר דומיננטיות ועשייה חיונית משמעותית של המטופל,פחות מאיים.גישת הפתולוגיות-אבחון ה"מחלה" וטיפול בה "ביי דה בוק",נותנת "כותרות"-לעיתים מרגיע ולעיתים אפקט פיגמליון,גישה ממוקדת ואובייקטיבית."הבחנה מבדלת"-מציאת מה "שיש" למטופל.מייצרת מטופל פאסיבי יחסית,העצמה של המטפל. מודל Basic PH-מדבר על משאבי ההתמודדות של האדם.B-אמונה ביכולת להתמודד,חיצונית(כוח עליון)או פנימית.A-רגש,מודעות לרגשות ואפשרות להחצין אותן.S-משאב חברתי,לומדים להיעזר בחברה בכדי להתמודד עם קשיים.I-דמיון.פנטזיות,בועה הגנתית,דיסוציאציה(ניתוק בין הרגש לגוף)C-קוגניציה,עוזר בקבלת החלטות,ארגון.המחשבה מדרבנת לעשייה.PH-גופני/פיזי.העשייה מעמעמת מתחים,מייצרת תחושה אנרגטית חיובית,עוזרת בדעיכת לחץ וחרדה.המשאבים הדומיננטיים-שכליים,חברתיים וגופניים. מחברת סמסטר ב':
חוזה ראשוני-עוסק בחלק הטכני(זמן,תשלום)נמשך 2-3 פגישות. החוזה הטיפולי-עוסק בתכנית הטיפול,דינאמי-רצוי וניתן לשנותו.בין שלב לשלב המטופל צריך להרגיש תחושת מאמץ והצלחה<יוצר אמון כלפי המטפל.חוויות אי הצלחה יש להפוך למלמדות,פרודקטיביות.התנגדות יש לתעל להתמודדות<מייד נתפור חוזה חדש העוסק באותה התנגדות שהמטופל מציג,מה יצר את העצירה.כשנקודת התחלה טראומות ופחדים<טעות לכתוב חוזה טיפולי כבר בפגישות הראשונות.מטרות פ. ראשונה<אמון ושת"פ.טיפול הוא הדרגתי,לא מייצר שינוי מיידי.טכניקת הטיפול-תותאם לקושי של האדם.נסביר אותה למטופל בכדי שידע למה לצפות.כאשר המטופל בכאוס<סמכות מקצועית-הידע שרכשנו נותן לנו כוח ויוצר מרחק ביני למטופל.סמכות היררכית-עו"ס,ראש צוות,מנהל<כתובות שהמטופל יכול לפנות אליהן.כאשר המטופל מופנה מכוח החוק<סמכות חוקית-הרשאה חוקית לייצג את חוק המדינה.מרחיבה את הסמכות המקצועית ומעצימה אותה.הפעלת סמכות מייצרת התנגדות-ברוב המקרים נמצאת בסב טקסט. מצוקה<התנגדות<הימנעות.התנגדות מייצרת שינוי בטיפול.הגישה האקולוגית-המטופל בתוך סביבתו.חלק מע' מחזקות/לא משמעותיות/מזיקות.יש ליצור איזון ביניהן<מייצר שגרה.לכל מערכת נטייה ל"שימור עצמי"-קודם מסתכלת לצרכיה הפנימיים ואז רק לחיצוניים.הנטייה נועדה למנוע את פירוקה.הטיפול הוא במישור הפרטני,הכרת המערכות והקשרים שבתוך המערכות וביניהן.יש לאתר מערכות אשר יסייעו לנו בייצוב השגרה ובהתקדמות המטופל.בתחילת הטיפול צריך לחפש את המקומות/מע' בהם ההצלחה היא די מובטחת.תפקידי העו"ס:איתור המע'<תיווך<סינגור<לייצר מע' חדשות במידת הצורך(למשל חוגים)<טיפול פרטני.הגישה ההתנהגותית-אנו רוצים לייצר תגובה(התנייה אופרנטית),שליטה על התגובה פירושה שינוי התנהגות.השינוי דורש תחושות מאמץ והצלחה-זה טוב.השיטה היא "סימפטומטית"-מטפלת בסימפטומים ולא בגורם.טיפול זה אפקטיבי למשך הטיפול וקצת לאחריו. עיצוב ההתנהגות הוא ע"י:עונש,פרס והתעלמות. עונש(חינוכי)<יכחיד התנהגות שלילית. פרס(לפי מה שעושה למטופל שמח)<יבוא על תגובה חיובית. התעלמות<מייצרת לחץ כי המטופל רגיל לקבל תגובה כלשהי. התעלמות תעצים/תחדד את תגובת המטופל ורק אז ניתן חיזוק.בגישה זו חשוב התוצר הסופי ולא התהליך.הגישה טובה במשברים התנהגותיים וכאשר דרוש שינוי מהיר.כל הסביבה צריכה להיות שותפה בשביל שלא יהיו חיזוקים מנוגדים.הגדרת ההתנהגויות הרצויות והלא רצויות במדוייק<הגדרת מדרגות הטיפול(התהליך)<החוזה הטיפולי.דרך טובה לטפל בילדים וגם כאשר יש לנו סמכות(נגמלים מסמים). הגישה ...