חינוך אנרכיסטי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 13759
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

גילויים של חינוך אנרכיסטי בישראל- שנות
2 000 עבודה סמינריונית בחינוך תוכן העניינים
עמוד מבוא   -.3                                                                        פרק ראשון:
האידיאולוגיה האנרכיסטית רקע
כללי …4
סקירה היסטורית כללית –.5
על פיוטר קרופוטקין והגותו -..8
על מוריי בוקצ'ין והגותו –..10 פרק שני: התפיסה החינוכית של איוואן איליץ' ביטול בית הספר- למה? –..15
ומה היא אם כן האלטרנטיבה? ..18
תיאור אופרטיבי של "מסכת ההזדמנויות הלימודיות" 19
תיאור מורחב של כל אחת מהשיטות הלימודיות -…20 פרק שלישי:גילויים של חינוך אנרכיסטי בארץ לימוד דרך האינטרנט .26
ראיון עם טל הרשקוביץ –…26
ניתוח המקרה ביחס לתפיסה החינוכית של איליץ' -.29
"פסטיבל אקטיביזם" .30 ראיון עם אבי לוי, מנכ"ל פעולה ירוקה והוגה הפסטיבל 32
ניתוח המקרה ביחס לתפיסה החינוכית של איליץ' -.34
מסקנות והמלצות ..37
סיכום -..39
ביבליוגרפיה –..40 מבוא
העבודה עוסקת בחינוך אנרכיסטי ובביטויים שלו בישראל של היום. הטענה המרכזית של עבודה זו היא  שישנם גילויים של חינוך אנרכיסטי בארץ כיום, העולים בקנה אחד עם תפיסת עולמו של ההוגה איוואן איליץ'.
העבודה נגזרת מקורס העוסק בבחינה של אידיאולוגיות שונות ובתפיסה החינוכית העולה מכל אידיאולוגיה. בהתאם לכך יעסוק הפרק הראשון של העבודה בהצגת האנרכיזם כזרם אידיאולוגי, בסקירה היסטורית שלו, בעשיית הכרות עם הוגים מרכזיים בזרם זה ובהבנת הקווים המשותפים המאפיינים את תפיסת העולם האנרכיסטית.
הפרק השני יעמיק בתפיסה החינוכית של איוואן איליץ'. איוואן איליץ' הוא בן המאה ה – 20 (נ' 1926, וינה) ובכתביו מובאת הצעה מגובשת ומעמיקה לשיטות לימוד וחינוך הנובעות מתוך תפיסת העולם האנרכיסטית. בחרתי להעמיק בכתביו של איוואן איליץ' מכיוון שהוא מציג אלטרנטיבה מפורטת ושלמה לשיטות הלימוד והחינוך הנורמטיביות. סיבה נוספת לכך שבחרתי באיוואן איליץ' היא שפני העולם ומבנה החברה בשנות ה – 70 של המאה ה – 20 , התקופה בה כתב את המסה, דומים יותר לאלה של היום מאשר לאלה שבהם פעלו הוגים אנרכיסטים קדומים יותר.
הפרק השלישי עוסק בשאלה האם יש גילויים של חינוך אנרכיסטי בישראל של ימינו, על פי תפיסתו של איוואן איליץ'. בפרק זה אביא מספר דוגמאות של גילויי חינוך ולימוד בישראל של היום ואוכיח כי ניתן לסווגם  כחינוך ולימוד אנרכיסטיים נוסח איליץ'. הצגת הדוגמאות תלווה בראיונות עם האנשים הרלוונטיים לעניין ואנתח אותם ביחס לתפיסתו החינוכית של איליץ' וביחס לתפיסת העולם האנרכיסטית בכלל.  בפרק האחרון, פרק המסקנות וההמלצות, אציג את מסקנותיי באשר לקיומן של תופעות חינוכיות המבוססות על תפיסת העולם האנרכיסטית ואביע את דעתי בקשר לתרומה של תפיסה זאת לגבי לימוד, חינוך והתחנכות לחברה וליחיד.
בחרתי לעסוק בנושא זה משתי סיבות: ראשית, זו הזדמנות לשפוך אור על המושג אנרכיזם שפעמים רבות מדי, לצערי, מזוהה עם המושגים כאוס ופריקת כל עול. שנית, ומה שחשוב יותר: ניתן, לדעתי, ללמוד רבות מאלמנטים מתוך תפיסת העולם האנרכיסטית לגבי חינוך והתחנכות נכונים יותר ומאפשרי התפתחות תקינה יותר הן לאדם, באשר הוא, והן לחברה.
כולי תקווה כי העבודה תתרום לחידוד הבנת חשיבות החינוך וההתחנכות ככלים מאפשרי צמיחה לאדם, לקהילה ולאדמה.