ילדים רוצחים, עבודה העוסקת בתופעת רצח בקרב ילדים עד גיל 18 : נתונים, מאפיינים, ענישה וטיפול.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3736
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים
שער .1
תוכן עניינים -2
מבוא 3
ילדים רוצחים – נתונים אפידמיולוגים  ומאפיינים עיקריים –..4
ילדים רוצחים- מאפייני העבירה -.7
ילדים רוצחים – ענישה ומניעה -…9
סיכום –..11
ביבליוגרפיה …12
מבוא
            בבואי לבחור את נושא העבודה, מתוך שני הנושאים שהוצעו, מייד נחתו עיניי על צמד המילים: 'ילדים רוצחים' שהחיבור ביניהם היה נראה לראשונה כבלתי הגיוני. ילדים אשר מעניקים לנו את מרב האושר ומצטיירים בעינינו כהתגלמות התמימות לפתע יוצרים מציאות מרירה, אכזרית וקשה לתפיסה בעת שהם מבצעים מעשה רצח.             לכן, דווקא העובדה שמקרי רצח המבוצעים ע"י ילדים או נערים קשה להבנה, הוא זה שעורר בי את העניין והסקרנות לעיין בספרות המחקרית ולגלות עד כמה שכיחה התופעה, מיהם הקורבנות, מה מאפיין את הילדים הרוצחים ועוד.
            " ניו יורק, יוני 1986: ילדה בת 4 התעוררה לפני עלות השחר ומצאה את אחיה התאומים בני השלושה שבועות ישנים בעריסתם. היא הרימה את אחד מאחיה והפילה אותו בחוזקה על הרצפה, אחיה התינוק שישן בעריסה החל לבכות, היא הרימה גם אותו וזרקה אותו בחזרה לתוך העריסה. שניות מאוחר יותר, הורי הילדה מצאו את שני התינוקות מתים כתוצאה משבר במפרקת" (Ewing, 1990, pp. xiii).
            בעבודה יועלו מקרים מזעזעים נוספים, כדוגמת מקרה רצח זה שהתרחש בניו יורק. בנוסף, יינתנו נתונים סטטיסטיים על שכיחות התופעה בארץ ובחו"ל ומאפיינים מרכזיים של אוכלוסיית הילדים הרוצחים: גיל, מין, גזע ומוצא אתני, רקע משפחתי וגילויי תוקפנות שהתרחשו טרם מקרה הרצח. כמו כן יידונו מאפייני העבירה: תועלה השאלה, מיהו הקורבן? האלטרנטיבות המוצעות תהיינה – אחד מבני המשפחה, מכר, או שמא אדם זר. השאלה השנייה שתועלה תהיה מיהו הרוצח? רוצח יחיד, או אולי מספר ילדים הרוחשים יחדיו מזימה לרצח. שאלה נוספת שתבחן היא, מה הגורם לרצח? מה מניע ילדים, נטולי דאגות, ללא מחויבויות כלכליות, חסרי בעיות 'של מבוגרים' לקום יום אחד ולרצוח? וכאשר הם מבצעים את מעשה הרצח, באיזה כלי נשק הם משתמשים? כלי נשק מזדמן, או שמא ישנה הכנה מראש של כלי הנשק?. לבסוף, אדוּן במתרחש לאחר מקרה הרצח: האם ילדים נענשים כפי שמבוגרים נענשים, או שמא יש להם פריבילגיות?
האם ילדים מוצאים להורג, או שמא מרצים מאסר עולם או מאסר בפועל? . כמו כן, אנסה להבין מאין תבוא הישועה והאם ישנם דרכים למנוע ילדים מלבצע מעשים מחרידים שכאלה, טרם יגדלו להיות מבוגרים עוברי חוק.
במסגרת העבודה הנוכחית נוסחה התייחסות אחידה לילדים אשר הואשמו ברצח ולילדים שהואשמו בהריגה והם נכללו ביחד כפי שנעשה בספרות המחקרית. כמו כן, ההתייחסות הופנתה לילדים עד גיל 18
והמושגים הנלווים : ילד/ מתבגר/ נער/ קטין תורגמו ונוסחו בעבודה, בצורה הרלוונטית ביותר לספרות המחקרית ממנה נלקחו.