החרם הערבי לאחר מלחמת ששת הימים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4554
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר עבודה – החרם הערבי לאחר מלחמת ששת הימים חרם כלכלי במקביל למאבק מדיני ומזוין בין מדינות שנמצאות במצב של עימות הוא תופעה מקובלת.
מאז תחילת העימות בין יהודים לערבים, עוד לפני הקמת מדינת ישראל, היה למרכיב הכלכלי תפקיד חשוב במאבקם של שני הצדדים. החל מההפרדה הכלכלית עוד בתחילת ההתיישבות היהודית בארץ ישראל ועד ביצוע החרם הכולל על ידי מדינות הליגה הערבית ואיסור של מדינת ישראל על מסחר עם מדינות ערביות. המציאות הפיזית החדשה, שהתהוותה לאחר מלחמת ששת הימים, יצרה לראשונה מאז הקמת המדינה קשרי מסחר בין מדינת ישראל לעולם הערבי. הלכה למעשה  נפתח חלון הזדמנות להשפיע על החרם הפלסטיני והחרם של מדינות ערב. הקשרים הכלכלים, שהתהוו במהלך השנים, היו בעיקר יוזמה ישראלית, ומתשישותם ותלותם של הפלסטינים ניתן להסיק שלכל מדיניות כלכלית שמדינת ישראל תפעיל בשטחים תהיה השפעה רבה על אופיים של היחסים הכלכלים בין ישראל לפלסטינים ואולי גם על היחסים הכלכלים בין ישראל לשאר העולם הערבי. עבודה זו תבחן את השפעתה של מערכת היחסים הכלכלית בין מדינת ישראל וערביי השטחים, אחרי מלחמת ששת הימים עד חתימת הסכם השלום עם מצרים, על התנהלות החרם הפלסטיני והחרם שנקבע על ידי הליגה הערבית.
 השפעתו הכלכלית והמדינית של החרם על מדינת ישראל לא תוצג, מכיוון שלנתונים אלו אין קשר והשפעה על שאלת המחקר.
בעבודה אסקור תחילה את הרקע של ההפרדה הכלכלית בין ישראל לעולם הערבי עד שנת 1967, לאחר מכן אבחן מה הייתה מדיניות ישראל בשטחים החדשים, שהיו בשליטתה לאחר מלחמת ששת הימים, אמשיך בניתוח של השפעת מדיניות ישראל, קיום מערכת היחסים הכלכלית והנוכחות הפיזית של ישראל בשטחים על התנהלות החרם בעולם הערבי והפלסטיני בפרט, ואסיים בסיכום ופירוט המסקנות שעולות מתוך העבודה ועונות על שאלת המחקר.