אלימות בבית ספר- הבדלים בין המינים סמינריון+מחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 5557
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תקציר- אלימות בביה"ס הבדלים בין המינים בשנים האחרונות חלה החרפה בממדי האלימות בקרב תלמידים מבתי ספר בארץ ובעולם.
מימד האלימות אינו האלמנט היחידי המדאיג בתופעה, אלא גם העובדה שגיל המעורבים בתקריות האלימות הולך ויורד.
בית הספר אמור להוות מקור לבטחון עבור התלמידים ועבור ההורים וכמו כן, אחד המקורות העיקריים לרכישת ערכים חברתיים.
נוכח אחוזי התקריות האלימות ההולכות וגוברות, מנסה מערכת החינוך להתמודד בדרכים שונות, ומפעילה תוכניות שונות למניעת תוקפנות ואלימות בבתי הספר.
קשה לנתק את בית הספר מתוך הסביבה החיצונית בה הוא פועל, ויש להתייחס למכלול המרכיבים המשפיעים על ממדי האלימות.
המסרים החברתיים אליהם נחשפים ילדים באמצעי התקשורת מהווים גורם משמעותי בהחרפת התופעה. בעבודתי אעסוק בהבטים שונים של אלימות ותוקפנות, תוך התמקדות באלימות שבין תלמידים, הכוללת אלימות פיזית ומילולית.
(בעבודה זו לא אתייחס לאלימות נגד בי"ס ומורים ולונדליזם – הרס רכוש).
הפרק הראשון יוקדש להכרת המושג – מה מוגדר כמעשה אלים?
כיצד מגדירים התנהגות תוקפנית? ואבחנות בין סוגי אלימות.
בפרק זה מצאתי הגדרות רבות ומגוונות לאותו מושג, דבר המצביע על מורכבות הנושא והקושי לתחום את נושא האלימות בקויים ברורים.
הפרק השני עוסק בהבדלים הביולוגיים והפסיכולוגיים שבין המינים. בפרק זה אציג גישות שונות לסיבות להשפעת ההבדלים בין המינים, בכל הנוגע לאלימות ותוקפנות.
הפרק השלישי מתמקד באלימות בין כותלי בית הספר – כיצד באים לידי ביטוי גילוי האלימות והתוקפנות? מהם הדרכים השונות המוצעות להתמודדות עם תופעות אלו? בפרק הרביעי אעסוק בסוגיית הגיל. האם רמת וצורת ביטויי האלימות משתנים בין הגילים? האם ילד בגיל בית ספר יסודי אלים יותר או פחות מנער בתיכון?
הפרק החמישי והאחרון מציג את המחקר אשר בדק האם קיימים ההבדלים בין בנים לבנות באשר להתנהגות אלימה ותוקפנית בגיל בית ספר יסודי.
המחקר התבצע בקרב 90 תלמידים בכיתות ג' ד' ו ה' מאזור המרכז שענו על שאלון מובנה.