תיאור ההבדלים באופי המשחק הסוציודרמטי בין בנים לבנות - עבודת מחקר אתנוגרפית (ציון 96)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2611
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

ההבדלים באופי המשחק הסוציודרמטי בין בנים לבנות עבודה המוגשת במסגרת הקורס "סוגיות בחקר בתרבות" ת.הגשה: 16 ביוני 2005 .                                                      תוכן עניינים
            מבוא
…עמ' 3
            סקירה ספרותית …עמ' 4-5
            תיאור שדה המחקר –..עמ' 6-7
            שיטת המחקר -.עמ' 7-8
            ממצאים –…עמ' 9-10             דיון וסיכום –עמ' 11
            רשימת מקורות …עמ' 12
מבוא
            המשחק מהווה חלק מהפעילות האנושית מקדמת דנא; אוניברסלי, טבעי ומהנה, המשותף הן לעולם הילדים והן לעולם המבוגרים. המשחק בגיל הרך עבור הילדים ממלא עולם ומלאו. על מרבית החוקרים מקובלת הדעה כי המשחק ממלא קשת רחבה של תפקידים בתהליכי ההתפתחות מילדות לבגרות (לוין, 2003 , סוקר, 1998). ממצאים בספרות המחקר על הגיל הרך מצביעים על חשיבות המשחק הסיוציודרמטי* בפרט, לכל תחומי התפתחות הילד : התפתחות קוגנטיבית , התפתחות לשונית , רגשית חברתית ועוד ( לויין, 1997).
               המשחק הסוציודרמטי , כפי שמגדירה אזמל אסתר ( אזמל, 1996 : 3 ) הינו:
                        "אומנות מסובכת בה משחקים ילדים ברמות שונות של הבנה והתנהגות.                            במשחק הילד נוטל תפקיד מרצונו בהעמדת פנים המבוססת על חוויות עם אנשים                    אחרים.
תוך חיקוי פעילות ודיבור ובשימוש בחפצים אמתיים או מדומים                               ובמשימה המשותפת לו לילדים אחרים" זאב סוקר (1998 : 423 ) מוסיף: "משחק ה"כאילו" הוא אפוא משחק חברתי נפוץ שבמהלכו עושים ילדים שימוש בתכנים המוכרים להם מסביבתם הקרובה ומחיי היום יום".
            בעבודתי זו אבחן את אופי המשחק הסוציודרמטי הנהוג בקרב ילדי גן טרום חובה. במהלך שהותי בגן בלטו בעיקר משחקי "הכאילו" של הילדים . החופש בחירה שניתן להם כמעט תמיד הובילם ליצירת עולם של כאילו במשחקיהם : אבא ואמא, ג'יפים , מרוצי מכוניות , אמא ותינוק וכדומה. משחק סוציודרמטי מהווה צורת התנהגות יחודית בקרב ילדים בגילאי 3-7
(הרטלי, 1957) , בחינת האינטרקציות בגן הילדים מתרכזת אפוא במשחק הסיוציודרמטי כדרך להבין את עולם הילד.             הבדל מיני בין בנים לבנות הינו מובחן כבר ע"י ילדים.  בתצפיותיי בגן הילדים עולה ההבדל הזה בין 2
המינים מבהירים לעצמם או מתארים הילדים באמצעות משחקיהם. בעבודה זו בחרתי להתמקד בהבדל שנמצא בין משחקיהם של הבנות בגן לבין משחקיהם של הבנים בגן. כלומר בחינת האלמנטים שבהם משתמשים הילדים בעת משחקיהם ושיוכם למין ולתפיסות הקיימות לגבי תפקיד הנשים ותפקיד הגברים בחברה. דרך שימוש במטאפורות של המשחק הסוציודרמטי ניתן להבחין ב-SUB טקסט המעיד על הבנה ותפיסה של האלמנטים המשויכים למין הנשי אל מול האלמנטים המשויכים למין הגברי .
עבודה זו תכלול בזה הסדר; סקירה ספרותית, תיאור שדה המחקר ושיטת מחקר, הצגת הממצאים ולבסוף דיון וסיכום.
* בספרות המקצועית מצויים כינויים רבים למשחק הילדים כדוגמת: "משחק הכאילו", "משחק דרמטי", "משחק סימבולי" וכו' . בעבודה זו בחרתי להשתמש במונח "משחק סוציודרמטי.