פרשת מרגלי האטום רוזנברג

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5642
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

פרשת רוזנברג
1 . הרקע והעובדות ביוגרפיות יוליוס רוזנברג נולד ב12- במאי 1918 כבנו של מהגר יהודי פולני, אשר התפרנס כפועל בתעשיית ההלבשה של ה-East Side של ניו יורק. בזכות הצטיינות בשיעורי העברית, הועיד אביו של יוליוס את בנו להיות רבי, אבל זה האחרון נהה כבר בעלומיו אחרי המפלגה הקומוניסטית בה נעשה פעיל החל מגיל 16. את אתל פגש באחת מפעילויות המפלגה ונשא אותה לאישתו ב1939-, לאחר שהשלים את לימודיו לתואר מהנדס חשמל. בסתיו
1 940 התקבל לעבודה כאזרח בשירות הצבא האמריקני (U.S. Army Signal Corps).
ב1943- פרש עם אשתו מהמפלגה הקומוניסטית לטובת פעילות הריגול ובראשית 1945 הוא פוטר מעבודתו בשל גילוי עברו הקומוניסטי. הוא פתח עסק עם אחי אישתו, דיויד גרינגלס ושותפים אחרים, אבל העסק כשל מבחינה כלכלית. נעצר ב17- ביולי 1950, הוצא להורג ב19- ביוני 1953.
אתל רוזנברג אתל נולדה ב28- לספטמבר 1915 בניו יורק למשפחת גרינגלס, אחות יחידה לשלושה אחים. אביה ניהל בית מלאכה לתיקון מכונות תפירה והיא נשלחה לתלמוד תורה ולאחר מכן לבית ספר ציבורי עד גיל 15. היא עבדה כפקידה בחברת ספנות במשך 4 שנים עד שארגנה שביתה של 150 פועלות. מעורבותה בפוליטיקה הביאה אותה להצטרף למפלגה הקומוניסטית ושם פגשה את יוליוס. בשל בעיות בריאות הפכה אתל לעקרת בית לאחר לידות ילדיה. היא נעצרה בפרשת הריגול ב11- באוגוסט 1950, הוצאה להורג ב19- ביוני 1953.
התקופה חשוב לראות את פרשת רוזנברג בהקשר ההיסטורי המתחיל כעשרים שנה לפני המשפט, בימי השפל הכלכלי הגדול של שנות השלושים. בתקופה זו נהו אלפי אמריקנים, ביניהם מהגרים ובניהם של מהגרים מרוסיה וממזרח אירופה, אחרי האידיאולוגיה הקומוניסטית.
ה'הצלחות' כביכול של ברית-המועצות המתפתחת בתיעוש והמסר החברתי המהפכני קסמו לצעירים מול הייאוש שהציע הקפיטליזם שנראה כאילו נכשל. לXXלחפש מקור – הצטרפות לתנועה הקומוניסטית על רקע השפל, 'הצלחת' הקומוניזם, יהודים שהיגרו מרוסיה.
החל מ1941- חברה ברית המועצות לצד מעצמות הברית במלחמת העולם השניה. היותה של המדינה הסובייטית בת ברית לארצות-הברית חיזקה את תדמיתה החיובית בעיני מי שנמשך אחרי הסוציאליזם עוד קודם לכן. המודיעין הסובייטי ניצל היטב את הסימפתיה הזו לגיוס סוכנים לשורותיו. המפלגה הקומוניסטית האמריקנית שהוקמה ב1919- שימשה חממה נוחה במיוחד לפעולות הגיוס הללו. במקביל הצליחו פעילי המפלגה להשתלט כמעט לחלוטין על מספר לא מבוטל של ארגוני עובדים. עם תום מלחמת העולם השניה השתנה לחלוטין יחסה של ארצות-הברית לברית-המועצות. העימות בין המעצמות על רק המצור הסובייטי על ברלין ב1948- היה אחד מהשיאים של האירועים שהביאו לפתיחתה של 'המלחמה הקרה' ובעקבותיה יצירתו ההדרגתית של הגוש הקומוניסטי במזרח אירופה. ב28- באוגוסט 1949 הפכה 'המלחמה הקרה' בבת אחת מסכסוך אידיאולוגי קונבנציונלי כביכול למאזן אימה גרעיני, כאשר ברית-המועצות הצליחה בפיצוץ פצצת האטום הראשונה שלה. באוקטובר השלים מאו טסה-טונג את השתלטות המפלגה הקומוניסטית הסינית על ארצו והקים את סין העממית. תוך פחות משנה, החל מיוני
1 950, כבר היו מעורבים כוחות צבא אמריקנים במלחמה עקובה מדם בקוריאה כדי לעצור את התפשטות הקומוניזם מצפון לדרום. במקביל חדרה תחושת אי-היציבות העולמית לתוך שורות הממשל האמריקני. הקונגרס הפעיל את "הועדה לפעילות אנטי-אמריקנית" (House Un-American Activities Committee) שחקרה האשמות לפיהם חדרו קומוניסטים לממשל האמריקני. בין חברי הועדה היה גם ריצ'רד ניקסון, לימים נשיא ארצות-הברית, אז חבר קונגרס מקליפורניה. ניקסון הוביל את המשפט הציבורי נגד פקיד מחלקת המדינה, Alger Hiss, והביא להרשעתו בראשית 1950 באשמת סיוע לסובייטים. בפברואר 1950 נשא הסנטור האלמוני מויסקונסן, ג'וזף מק'קארת'י נאום ב-Wheeling, West Virginia בו האשים כי לא פחות מ
5 0- קומוניסטים נמצאים בעמדות מפתח בממשל. הנאום היווה את יריית הפתיחה לתקופה המק'קארת'יזם האפלה, של 'רשימת שחורות' לחשודים בקומוניזם, הלשנות, רדיפה, 'הפחד האדום' (Red Scare) והיסטריה מחשש להשתלטות קומוניסטית על המדינה הקפיטליסטית. אפשר לשער את תחושותיו של אזרח אמריקני מן השורה לאור כל ההתרחשויות סביבו -תחושה של חנק קומוניסטי בעל יכולת השמדה המונית הסוגר עליו מכל הכיוונים. מזרחית לוושינגטון, השתלטות קומוניסטית על חלקים נרחבים באירופה, מערבית לוושינגטון, כיבוש קומוניסטי במזרח הרחוק. ואם לא די בכך, הרי שבעיתון הוא קרא על חפרפרות סובייטיות בתוך וושינגטון עצמה. מצע זה היה נוח לפריחת 'העשב השוטה' של המק'קארת'יזם כאשר הציבור ביקש להרגיע את חששותיו על ידי לכידת ה'בוגדים'. פרשת רוזנברג סיפקה את הבוגדים שחיפש.
החקירה –