מעורבות הורים במקצוע המתמטיקה בבית הספר היסודי

מקצוע
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5936
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עיניינים מבוא
בשנים האחרונות חל תהליך של העמקה והתרחבות בקשר שבין מערכת החינוך וההורים, מצב שהביא להגדלת מעורבותם של ההורים בעבודת בית הספר, בפעילותו ובאופיו. הורים תובעים כיום השפעה על התהליך החינוכי עצמו וקיימת אינטראקציה אינטנסיבית בין הורים וצוות בית הספר.
החברה הישראלית נמצאת בעיצומו של תהליך בו יותר ויותר הורים עומדים על זכותם, ישנם כאלה הרואים בכך חובה, להשפיע על החינוך הניתן לילדיהם במסגרת בית הספר. מערכת הגומלין בין מוסדות החינוך וההורים בישראל מוגדרת כ"מעורבות הורים" או "שיתוף הורים".
הביטוי "מעורבות הורים" כולל בתוכו מגוון רחב של פעולות שמטרתן לאחד בצורה מסוימת את הפער בין תפיסות ההורים את החינוך לבין תפיסות בית הספר את הנושא. להורים ישנה זכות להשפיע על חינוך ילדיהם (בכל משטר דמוקרטי) והוא מהווה בסיס למעורבות מוגברת של ההורים בכל המתרחש במערכת החינוך בכלל ובמוסדות החינוך בהם לומדים ילדיהם (וקסמן, 1998).
רוב ההורים בישראל, בכל שכבות האוכלוסייה, מייחסים חשיבות להצלחת ילדיהם בבית ספר ורואים ברכישת השכלה בסיס הכרחי להתקדמות כלכלית וחברתית. מערכת יחסי הגומלין בין בית הספר להורים מצטיינת ברמת ציפיות גבוהה של שני הצדדים: ציפיות היסטוריות של ההורים מבית הספר מתמקדות בתחום הלימודי והחינוכי כאחד כלומר, ההורים מצפים כי בית הספר יקנה לתלמיד מראשית דרכו ידע, מיומנויות למידה, הרגלי עבודה וכלי חשיבה ויחנך אותו לערכים אוניברסליים ולאומיים.
מעורבות ההורים בבית הספר עברה גלגולים שונים בהן ניתן היה להבחין במעורבות פסיבית, דחייה של מעורבות (בעיר בשנות ה-50), הידוק הקשר בין ההורים לבית הספר וכיום – מעורבות רבה של הורים בפעילויות בית הספר.
מקצוע המתמטיקה נחשב חשוב במערכת החינוכית בפרט ובחיים בכלל. בעידן המודרני והטכנולוגיה המתקדמת נחשב מקצוע המתמטיקה חיוני מאד. המחקר עוסק בנושא מעורבות הורים במערכת החינוך בכלל ובמקצוע המתמטיקה בפרט. שאלות המחקר מתייחסות לתחום מעורבות ההורים במקצוע המתמטיקה בכתות בית הספר היסודי – במקרה זה כתות ד' ו-ו', בבית ספר במרכז הארץ בו משמשת החוקרת מורה למתמטיקה.
סקירת ספרות מעורבות הורים – רקע
גורמים חינוכיים רבים מציינים את העובדה כי הורים המעורבים בחינוך ילדיהם, הן הילדים והן ההורים יוצאים נשכרים. חוקרים מדווחים שהורים הנוטלים חלק בחיי בית הספר של ילדיהם גורמים לעליית הדימוי העצמי של הילדים, משפרים את הישגיהם האקדמיים של הילדים, משפרים את היחסים בין ההורים והילדים, עוזרים להורים לפתח יחס חיובי כלפי בית הספר וכן מגלים ההורים הבנה רבה יותר לתהליכים שונים המתרחשים במסגרת בית הספר (Clark Brown, 2000).
ההורים הופכים להיות פעילים בעשייה החינוכית ופורצים את מעגל האדישות, הניכור והניתוק שבין מוסדות החינוך והחברה. מאז שנות ה-80 נתגלתה מעורבות הולכת וגדלה של הורים, החל בחינוך וכלה בגופים שהיוו פעם טאבו לציבור הרחב (צבא למשל). השינוי הוא גם באופי המעורבות ולא רק בכמות. הורים מביעים דעה ומתערבים גם בבעיות חינוכיות של בית הספר, בתכניות שונות, בהכנסת מחשבים, בשיטות הוראה, בספרי לימוד, באינטגרציה, בחלוקת כתות, בהתאמת מורים ומנהלים וכד'.
ההורים תובעים כיום השפעה על התהליך החינוכי עצמו והתקשורת עמם מעסיקה רבות את הצוות החינוכי. הנכונות לאפשר את מעורבות ההורים אינה זהה בכל מקום ותלויה במנהיגות המנהל ובכישורי המורים. קיימים בלבול ועמימות באשר לגבולותיה של מעורבות ההורים באשר להגדרת תחומי האחריות של כל אחד מן הצדדים.
הצורך במדיניות ברורה הביאה לפרסום חוזר מנכ"ל מיוחד העוסק בעניין והוא מעביר מסר של שותפות והידברות ומעיד על היענות גוברת של מערכת החינוך לרצונם של ההורים להשפיע עליה. שנות ה-90 מאופיינות בהכרה מחודשת בזכותם של ההורים למעורבות בחינוך ילדיהם (לעיתים גם במחיר של פגיעה בערכי השוויון והאינטגרציה.
יש המדגישים את המעורבות כמושג "שיתוף הורים" שזכה לפירושים שונים, הן מהיבטם של ההורים והן מהיבטם של המחנכים.
בתפיסה לפיה להורים יש זכות להיות שותפים, להיות נוכחים ומעורבים בתהליך החינוך הכוונה לשיתוף שיש בו דיאלוג, רב-שיח, העברת שעות למידה, הכרת הילד מהיבטם של ההורים ומההיבט המקצועי של המחנך. מעורבות שיש בה עניין, הפעלת שיקול דעת ולקיחת חלק בהתייחסות לחינוכו של הילד מתוך הבנה ורגישות מירבית. זוהי גישה שעל פיה "שיתף הורים" אינו מעשה חד פעמי אלא תהליך של מפגשים, שיחות ופעילויות.
גישה זו, המצדדת בשיתוף ההורים בתהליך החינוכי נשענת על אני מאמין האומר כי הגורמים המרכזיים העיקריים המשפיעים על התפתחות הילד הם שניים: הורים ומחנכים.
שיתוף הורים המושתת על העקרונות האידיאולוגיים מקרב את ההורה לעולמו של הילד, לנעשה במוסד החינוכי, מקרב את המחנך למקורות מידע עדכניים ואפקטיביים,  מקרב  את  הילד  אל  הוריו  ומבטיח  את  תחושת  בטחונ ו בכך  שמבוגרים משמעותיים בחייו חברו להם יחדיו (גבריאלי,
1 997).
מעורבות הורים במקצוע המתמטיקה בבית הספר היסודי תוכן עיניינים מבוא    2
סקירת ספרות    3
הגדרות של מעורבות… 4
המטרות, המניעים והחשיבות של מעורבות הורים… 6
הבסיס למעורבות הורים בתהליך החינוכי. 8
מתמטיקה בבית הספר היסודי. 10 מעורבות הורים לגבי מקצוע המתמטיקה… 11
המחקר   12
שאלות המחקר. 12
שיטת המחקר. 12
כלי המחקר. 12
אוכלוסיית המחקר. 12
הליך המחקר. 12
קשיים בתהליך המחקר. 12
תרומת המחקר. 13
ניתוח ממצאי המחקר. 13
דיון ומסקנות.. 17
נספחים    19
שאלון. 19
ראיונות… 20 ביבליוגרפיה    22
מבוא