קליטת נוער יוצא אתיופיה בפנימייה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5787
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר — 3
1 .0             מבוא -. 4
1 .1.    הקדמה … 4
1 .2.    הרציונאל 5
1 .3.    מחקרים קודמים -. 6
1 .4.    השערות המחקר -. 7
1 .5.    הגדרת משתנים -.. 8
2 .0             שיטה – 10
2 .1.    מאפייני אוכלוסייה – 10
2 .2.    כלים – 10
2 .3.    תהליך … 11
3 .0         תוצאות –… 12
3 .1.    השערה מס' 1 — 12
3 .2.    השערה מס' 2 — 14
3 .3.    השערה מס' 3 — 15
3 .4.    השערה מס' 4 — 17
4 .0         דיון ומסקנות – 19
4 .1.    תוצאות .. 19
4 .2.    ביקורת .. 20
4 .3.    מחקרי המשך — 19
בבליוגרפיה . 22
נספח –. 23
  שאלון המחקר .. 24
ביבליוגרפיה אמיר, י., בן-ארי, ר., קדם, פ., ריץ', י. (1995). קליטתם של תלמידים עולים מחבר העמים במערכת החינוך בישראל. המכון לקידום האינטגרציה החברתית במערכת החינוך.
אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
בנאי, נ. (1988). קליטת האתיופים: האתגר הנסתר. המגבית המאוחדת לישראל, אינק והמחלקה לעליה ולקליטה של הסוכנות היהודית.
גולן-קוק, פ., סבג, ק. (1992). קליטת בני נוער עולים מאתיופיה בכפרי הנוער של עליית הנוער. המכון לחקר הטיפוח בחינוך, בית הספר לחינוך,  האוניברסיטה העברית, ירושלים.
היימן, א. (1998). קשיי הסתגלות ומשבר הזהות בקרב חניכים עולים אתיופיה המתחנכים בפנימיות של עליית הנוער. עליית הנוער, תל-אביב.
וייל, ש. (1997). יוצאי אתיופיה בוגרי מערכת החינוך בישראל. המכון לחקר הטיפוח בחינוך, בית הספר לחינוך,  האוניברסיטה העברית, ירושלים.
לוי, ד. (1997). הסתגלות נערים עולי אתיופיה לתנאי בית-ספר ופנימייה. עבודת גמר לתואר מוסמך.
אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
ליפשיץ, ח., נועם, ג., חביב, ג.
(1998). קליטתם של נוער עולה מאתיופיה: מבט רב ממדי. המרכז לילדים ולנוער, ג'וינט מכון ברוקדייל. סיקרון, מ., לשם,א. (1998). דיוקנה של עלייה. תהליך קליטתם של עולי ברית-המועצות לשעבר 1990-1995. הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העיברית, ירושלים.
עמיר, א., זהבי, א., פרגאי, ר. (1997). שורש אחד וענפים רבים . הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העיברית, ירושלים.
רוזנבאום, י. (1996). 5 שנות קליטה ראשונית של עולי חבר-העמים (1995-1990). האגף לתכנון ולמחקר, המשרד לקליטת העלייה.
שטרית, א. (1999). הקשר בין הרקע האישי והמסגרת הלימודית לבין תחומי מוטיבציה של ערכים, ערכי הורים והתנהגות של מתבגרים יוצאי אתיופיה. עבודת גמר לתואר מוסמך. אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
Berry, J.W., Pandey, J. (Eds.). (1997). Handbook of Cross – Cultural Psychology. Allyn & Bacon, Boston.
תקציר מטרת המחקר היא לבדוק את השוני הקיים באופן הסתגלותו של נוער עולה מאתיופיה לתנאי הפנימייה ולמעורבות החברתית, תוך בחינת השפעתם של משתני משפחה, וותק ושביעות רצון מתהליך העלייה והקליטה בארץ, מתוך ההנחה שהפנימייה היא תמונת ראי להסתגלות לארץ ולהשתלבות החברתית בה, במחקר זה, הנחקרים הם נוער עולה מאתיופיה ונוער עולה מבריה"מ, הנמצאים בפנימייה דתית, בה לא קיים כלל נוער ישראלי ותיק. במחקר השתתפו 100 בני נוער הלומדים בפנימיית מקווה ישראל, באגף הדתי, בכיתות י'-יב', כאשר 60 מבני הנוער הנם עולי מאתיופיה ו-40  הנם בני נוער עולים מבריה"מ לשעבר. הנתונים התקבלו משאלון שהועבר בקרב הנבדקים בפנימייה בה הם שוהים. נבדקו ההתפלגויות השונות בקרב בני הנוער ביחס למשתנים.
המשתנים הבלתי תלויים היו מידת הלכידות המשפחתית, וותק בארץ ובפנימייה ותחושת שביעות רצון מתהליך הקליטה והעלייה. נמצא כי קיים קשר חיובי בין מידת הלכידות המשפחתית למידת ההסתגלות לתנאי פנימייה (ככל שמידת הלכידות המשפחתית גבוהה יותר, כך עולה מידת הסתגלות לתנאי הפנימייה) וקשר חיובי בין תחושת שביעות הרצון מהעלייה והקליטה בארץ למידת ההסתגלות לתנאי הפנימייה (ככל ששביעות הרצון מהעלייה והקליטה בארץ גבוהה יותר,  עולה מידת ההסתגלות לחיי הפנימייה). שתי מגמות אלו מתחזקות בקרב נוער יוצא מאתיופיה, דבר הנובע ממדיניות הקליטה השונה של נוער עולה מאתיופיה ונוער עולה מבריה"מ וכן ביחס השונה של העולים מהארצות השונות לעלייה לארץ ולהשתלבות בני הנוער בפנימייה. לא נמצא כל קשר בין הותק בארץ להסתגלות לתנאי פנימייה ובין ותק בפנימייה להשתלבות ולמעורבות החברתית בפנימייה. מעבר לכך שהממצא נתמך  על-ידי מחקרים קודמים, יש לכך קשר, לדעתנו, להיעדר אינטגרציה עם נוער ישראלי ותיק.