חטיפות מטוסים כחלק מהטרור הערבי בעולם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 7064
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

חטיפות מטוסים כחלק מהטרור הערבי בעולם                             עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
                                     "מלחמה ואסטרטגיה" מאי, 2003
תוכן עניינים

1 .     מבוא.
2.     מקורות הטרור האווירי.
3.     ההיסטוריה של חטיפות המטוסים:
א.    היסטוריה ב.     ארגוני טרור ערביים המעורבים בחטיפות מטוסים.
4.      כיצד השפיע טרור חטיפות המטוסים על התעופה האזרחית בישראל, ומה היו דרכי ההתמודדות (תוך התמקדות בתחום הביטחון).
5.       שת"פ בינ"ל בנושא הטרור א.    המשפט הבינלאומי בנושא טרור וחטיפות מטוסים.
6.     סיכום.
7.      ביבליוגרפיה.

1 . מבוא
השימוש בחטיפת מטוסים לצורך סחיטת הישגים פוליטיים הוכנס ל"רפרטואר הטרור העולמי" עם תחילת השימוש השיטתי בטרור ככלי להשגת יעדים פוליטיים בזירה הבינלאומית. ארגוני הטרור הפלשתינאים ה"חילוניים" שהיו חלוצי הטרור הבינלאומי והגורם הדומיננטי בהפעלתו במשך כעשור וחצי (בין השנים
1 968 – 1982), היו גם הראשונים להשתמש בחטיפות מטוסים כנשק מרכזי ויעיל, שנועד להעמיד את הבעיה הפלשתינאית במוקד סדר היום העולמי. הם ביצעו פיגועי ראווה והרג נגד יעדי התעופה האזרחית במטרה לזעזע את דעת הקהל העולמית. פעילות זו בוצעה בחסות מספר מדינות ערביות, אשר העמידו לרשותם מגוון אמצעים כולל מחנות אימונים, אמצעים דיפלומטיים ותיעוד. הן שאפשרו למטוסים שנחטפו לנחות בשטחיהן ואף להעניק מקלט לחוטפים לאחר ביצוע משימתם. מראשית שנות השמונים הצטרפו למעגל הטרור ארגוני הטרור השיעיים. לאחר מכן הצטרפו הארגונים ותאי הטרור הפונדמנטליסטים מהזרם הסוני, בראשות בוגרי אפגניסטן, לפעילות טרור בזירה הבינלאומית, החל מראשית שנות ה – 90 ועד העת הנוכחית. הפיגועים בארה"ב היוו שילוב ראשון מסוגו בין חטיפת מטוס לבין ביצוע פיגוע התאבדות. (1) מספר ההתקפות על התעופה האזרחית הגדל והולך, גורם לדאגה בינ"ל ולהבנה כי יש צורך דחוף ומיידי להשקיע מאמצים ומשאבים לצעדים מונעים בתחום הטרור האווירי. טיסות הן תחום פגיע במיוחד למתקפות טרור.
המבנה המיוחד של המטוס גורם לו להיות פגיע מאוד, וברגע שמטוס ממריא כוחות ביטחון על הקרקע מנותקים ממנו ללא יכולת התערבות במקרה הצורך.
שתי צורות הטרור בהן נוקטים ארגוני הטרור כנגד התעופה האזרחית: הסלקת מטען חבלה על המטוס במטרה לפוצץ את המטוס על נוסעיו באוויר, וחטיפת מטוס על נוסעיו, והחלפת הנוסעים בעצירים ואסירים.
שוויצר יורם, שאול שי, הפתעה צפויה מתקפת הטרור בארה"ב ב – 11 בספטמבר והשלכותיה (המרכז הבינתחומי הרצליה, אוגוסט
2 002) עמ' 16.
במקרה הראשון של הטמנת מטען חבלה על מטוס – מספיקה כמות קטנה ביותר במקום מתאים על המטוס על מנת לפוצץ את המטוס בעודו באוויר.
הבעיה של חוטפי המטוסים הוא הצורך להבריח אמל"ח לתוך המטוס. הבעיה העיקרית, אם כן, היא כיצד מונעים הברחת נשק ו / או חומרי נפץ מלעלות על המטוס.(1) בעבודה זו אפרוט את הדרכים עמן מתמודדת התעופה האזרחית עם הטרור האווירי, ומה היו ההשפעות של חטיפות המטוסים על התעופה האזרחית בישראל, תוך התמקדות בהסדרי הביטחון הננקטים מאז החלה תופעה זו של טרור תעופתי.  (1) Frank Brenchley, "Living with Terrorism: The problem of air piracy”, in William Gutteridge (Mansell Publishing Ltd., London; March 1986)