חברות רב לאומיות ביפן

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2558
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

חברות רב לאומיות ביפן תוכן העניינים
מבוא
חברה רב לאומית הבדלי תרבות והשפעותיהם מאפייני חברות בת ביפן סיכום ביבליוגרפיה מבוא
יפן ידועה לאורך שנים רבות כמדינה שאינה "מכניסת אורחים" בכל הקשור לפעילותן של חברות זרות ורב לאומיות  (MNCs).( 2001, Itoh).  אמנם ידועה הצלחתן של מקדונלד'ס, מיקרוסופט ו IBM , אבל אילו הן יוצאות הדופן. רוב החברות הרב לאומיות נאלצו להסתפק בחברות בת בעלות נתח שוק קטן ביפן ורווחיותן של רבות היא קטנה.
חברה רב לאומית חברה רב לאומית על פי  Dunning (1993) (אצל Kidger,2002) היא חברה המנהלת עסקים ע"י השקעות ישירות במדינות חוץ ובעלת שליטה בפעילויות היוצרות ערך מוסף ביותר ממדינה אחת, תוך העסקת עובדים ביותר ממדינה אחת.
התהליך הטיפוסי בהתפתחות חברה רב לאומית הוא שהחברה מתחילה בפעילויות ייצוא ממדינת הבית. לאחר מכן מוקמים בחו"ל משרדי מכירות והפצה ולאחר מכן מרכזי הרכבה ואריזה. בשלב הבא מוקמים בחו"ל מפעלי ייצור בהיקף מלא ע"י הקמה עצמית, רכישת מפעלים או מיזמים בינלאומיים משותפים.
כאשר חברה רב לאומית מרחיבה את פעולותיה היא נתקלת באי ודאות הולכת וגוברת , ההשקעה נהיית מסוכנת יותר, נוצרות בעיות של  ניהול ושליטה וסינכרון כל היחידות לפעולה למען המטרות המשותפות. על פי ד"ר עדנה פשר (1999) נוצר בחברות אלו מבנה מטריציוני הקשה מאוד לניהול כשלכל בעל תפקיד יש לפחות שני מנהלים (על בסיס מקצועי ועל בסיס גיאוגרפי) , נוצרים קונפליקטים וכששני הבוסים מרוחקים זה מזה אלפי מילין ניהול הקונפליקטים אינו פשוט.
הבדלי תרבות והשפעותיהם קושי נוסף בניהול חברות רב לאומיות הוא הבדלים תרבותיים. בעיקר חשובים ומפריעים הבדלים תרבותיים בין תרבות מדינת המוצא של החברה, המדינה בה נמצא מטה החברה ובין התרבות המקומית בכל ארץ בה החברה פועלת.
עולם העסקים היפני, כמו תחומי חיים רבים אחרים ביפן, מושפע השפעה עמוקה מהתרבות היפנית. איש העסקים היפני יתנהג לפי קודים מושרשים ומוכתבים מראש שמקורם במסורתו ובתרבותו.    –