הערכה פסיכו-סוציאלית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4865
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תיאור תהליך הטיפול אפרת הופנתה טיפולי ע"י המחנכת שלה, אהובה, שטענה כי היא דחויה חברתית , וסובלת מרגשי נחיתות מאוד חריפים. כמו כן אהובה ציינה שיחה שניהלה עם הוריה של אפרת, במהלכה ההורים דיברו על אפרת באופן מאוד ביקורתי, שלילי ומעליב.
עם תחילת הטיפול הציגה עצמה אפרת כילדה עצבנית וחסרת סבלנות, היא תיארה התפרצויות כעס בלתי נשלטות כלפי בני משפחתה, חבריה לכיתה ואף כלפי מוריה, וניכר היה שהיא סובלת מאוד מהשלכותיהם. לצד התפרצויות אלה אפרת הרבתה לדבר על "תפקידים הוריים" שהיא נדרשת למלא בביתה. בהקשר זה התייחסה לעומס הנפשי והפיסי המוטל על כתפיה, מה שלטענתה לא אפשר לה להתמקד בלימודים.
כמו כן לאורך הטיפול אפרת הביעה קושי לגלות אמון גם בעצמה וגם בסביבתה. הדבר בא לידי ביטוי בקושי ליצור מערכות יחסים עם בני גילה, או לבקש את עזרת המבוגרים והמורים שבחייה. היא תיארה תחושת בדידות מוחלטת בעולם.
 להוריה וליחסם הביקורתי כלפיה התקשתה להתייחס, ואף יש לומר הכחישה. נראה היתה שהפנימה יחס זה, והפכה מזוהה עימו לגמרי. במהלך הטיפול ניתחנו יחד מצבים בהם אפרת התפרצה כנגד הסביבה, ומצאנו כי אפרת מגיבה בתוקפנות בהם חשה חרדה, חוסר ביטחון, או במצבים בהם חשה דחויה ולא נענית לצרכיה. אפרת החלה רואה את החלק שלה בסיטואציות השונות, ולאור תובנה זו החלה, לאט לאט, לשלוט בכעסיה, ואף לבחור בדרכים אלטרנטיביות לתגובה. כיום היא עולה מדבריה כי רק לעיתים רחוקות היא מתרגזת, וכאשר זה קורה  היא מסגלת דרכים להרגיע את הכעס, ולפתור את המצוקה.
בנוסף לכך חלק משמעותי מהטיפול התמקד בשיקוף כוחותיה, יכולותיה והצלחותיה של אפרת. ככל הנראה אפרת הפנימה חיזוקים אלה והדבר ניכר גם בדבריה וגם בהישגיה הלימודיים שהחלו עולים בהדרגה. כמו כן לאחרונה החלה ליצור מערכות יחסים חיוביות ויציבות בתוך כיתתה, ולהאמין כי המבוגרים ובעיקר המורים שמקיפים אותה רוצים בטובתה.    רק עם סיום הטיפול אפרת החלה לגלות מעט ביקורת כלפי הוריה. ביקורת זו מלווה בחשש גדול וברגשות אשם, אך היא משמעותית במיוחד, משום שהיא מאפשרת לאפרת לבנות זהות נפרדת וחיובית, ולהפריד בין תפיסתם אותה לבין תפיסתה את עצמה. חשוב לציין שאפרת הקפידה להגיעה לכל הפגישות, וגילתה מוטיבציה רבה לקחת חלק בתהליך השינוי. היא הפגינה מאמץ ממושך לאורך כל השנה, על מנת לאמץ דפוסים חדשים ולהביא לשינוי בסביבתה. נראה שבעתיד חשוב יהיה לחזק ולייצב שינויים אלה, להמשיך לשקף לאפרת את יכולותיה והצלחותיה, ולתמוך בה באופן רגשי.
חתימת המדריכה____________                                        חתימת הסטודנט/ית____________