הפרעה דו קוטבית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1541
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

הקדמה קבוצת ההפרעות הדו קוטביות מאופיינת במהלך גלי, שהחולה עובר בו ממצב דיכאוני למצב מאני. הפרעה זו היא מן החמורות והשכיחות בפסיכיאטריה ודורשת התערבות דחופה משום שהיא מוציאה את החולה ממסלול חייו התקין ועלולה להוות סכנה לו ולסביבתו.
הטיפול שנמצא עד היום ליעיל ביותר בייצוב מצב הרוח המאני הוא הליתיום קרבונט.
כיוון שכך רופאים ממליצים ליטול את התרופה בקביעות, ומזהירים כי הפסקת הטיפול על דעת החולה עשויה להחריף את המחלה, להביא להתפרצויות תדירות יותר, והגביר את הסיכון להתאבדות. ואולם לליתיום קרבונט תופעות לוואי קשות ביותר, עד כי חולים רבים מחליטים באופן עצמאי להפסיק ליטול את התרופה על אף הסיכון הכרוך בדבר.  סוגיה זו מעסיקה את החולים ובני משפחותיהם, אולם לא ניכר מן הספרות כי היא מובנת במלא חריפותה לאנשי המקצוע השונים העוסקים בתחום.
במאמר זה נבקש להציג את הסוגיה ולעמוד על חשיבות העיסוק בה. דיון הפרעה דו קוטבית, הידועה גם בשם "מאניה דיפרסיה" היא מחלת נפש נפוצה ולעיתים אף קטלנית, הגורמת לתנודות חריפות במצבי-הרוח. משך הזמן של מצבי-הרוח הטובים או הרעים נקרא "אפיזודה" של מניה או דפרסיה. אפיזודות של דיפרסיה דומות בתסמיניהם לדיכאון הרגיל, אך לרוב הן קשות ומסוכנות ממנו. הן מתאפיינות במצב-רוח מתמשך של עצבות, חרדה, או ריקנות, חוסר-תקווה או פסימיות. כמו כן, מתלוות גם תחושות של אשמה, חוסר-חשיבות או חוסר-אונים, חוסר עניין, ירידה באנרגיה, תחושת עייפות, קשיים בריכוז ובזיכרון, בעיות שינה ותיאבון ומחשבות על מוות ונסיונות התאבדות. לעומת זאת, במצב של מאניה האדם לא זקוק לשעות שינה רבות, הוא שופע ביטחון עצמי, אופטימיות ומורל גבוה. היכולת ללמוד, לזכור ולחשוב נמצאת בשיאה, וכך גם הדחף היצירתי או המיני. אנשים ביישנים ייצרו ללא קושי קשרים חדשים, ותמיד יהיו בני שיחה מקוריים, מעניינים, מבריקים או מצחיקים.
אמנים, מדענים, סופרים ומוסיקאים השרויים בהיפומאניה יחוו לילות ארוכים ופוריים של יצירה (יובל, 2001). אפיזודות חריפות של מאניה יכולות לכלול גם תסמינים פסיכוטיים, הכוללים הזיות  ומחשבות שווא, המושפעות ממצבי הרוח. מחשבות שווא שכיחות במהלך מאניה מגלות נטייה של האדם החולה להאמין כי הוא ראש הממשלה או שיש לו כוחות מיוחדים או הון עתק. הסובל ממאניה ינהג לא פעם באימפולסיביות, הוא אף עלול לחוות רגזנות קיצונית שתבוא לידי ביטוי באלימות, ולפעמים הוא נתפס גם למחשבות פרנואידיות.  –