פיתוח תוכנית לימודים בפסיכולוגיה. עבודה של 100

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4824
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

                            עבודה במסגרת הקורס:
 "סמינר דידקטי" תאריך:                   14.03.2004
שלום להזכירך, השתמשנו פעמיים בשיטה של "תרשים זרימה", לכן חסרה השיטה של "העברת מושגים לאחר הוראת הפרק". תודה ובדיקה נעימה.
פרק ה"מבוא" הגדרת הפסיכולוגיה הפסיכולוגיה כמדע תחומי הפסיכולוגיה הפסיכולוגיה כעיסוק מקצועי אסכולות וציוני- דרך פסיכולוגיה- מדע החוקר את התנהגות האדם.
התנהגות גלויה – פעולות שניתן לצפות בהן כמו, הליכה, דיבור, הסמקה..
התנהגות סמויה- פעולות שלא ניתן לצפות בהן.כמו, חשיבה, הרגשה ורצייה..
     הגדרת הפסיכולוגיה מניחה שהפסיכולוגיה היא מדע, אך לא כולם מסכימים עם הנחה זו.
ארבעה תנאים לבדיקת מדעיותה של הפסיכולוגיה:
אובייקטיביות- גישה מחקרית נטולת השקפות ועמדות אישיות.
אמפיריות- גישה אמפירית , גישה המבוססת על ניסויים.
פומביות- כשהנתונים ניתנים לבדיקת הכלל.
כימות- ביטוי הנתונים בכמויות (מספרים).
תיאוריה בפסיכולוגיה – מערכת כללים המסבירים את התנהגות האדם.
החקירה המדעית:
מחקרי תצפית- צפייה בהתנהגות בסביבה הטבעית.
מחקרים טבעיים-ללא התערבות החוקר.
מחקרי שדה- עם התערבות החוקר.
מחקרי ראיונות- החוקר מראיין את נבדקיו.
ראיון מובנה- שאלות מנוסחות מראש.
ראיון פתוח- שאלות שמנוסחות במהלך הראיון.
מחקרי מעבדה- ניסויים בהם מתקיימת בקרה של משתנים כך שנבדקת רק השפעתו של המשתנה הבלתי תלוי על המשתנה התלוי.
משתנה תלוי- המשתנה שמשתנה בעקבות השינויים במשתנה הבלתי תלוי משתנה בלתי תלוי- שהחוקר בודק את השפעתו.
מחקרים מיתאמיים- בודק קשר בין שני משתנים, כמו מין והשכלה. מיתאם- מושג סטטיסטי המבטא קשר בין שני משתנים.
מטרות התיאוריות בפסיכולוגיה- לתאר, את התנהגות האדם, להסביר אותה, לחזות אותה ולהשפיע עליה.
פסיכולוגיה פיזיולוגית- נחקר הקשר שבין התנהגויות שונות לבין שינויים גופניים המתרחשים בגופנו בעת ביצוען, כמו שינויים בדופק הלב בשעת שינה.  פסיכולוגיה  קוגניטיבית- חקר התהליכים של עיבוד המידע המתרחשים בתפיסה, בלמידה, בזכירה ובחשיבה. כמו כן נבדקת האינטלגנציה.
פסיכולוגיה של האישיות- עוסקת בתיאור אישיותו של האדם ומהות הקשר שהוא מקיים עם סביבתו.
פסיכולוגיה התפתחותית- עוסקת בתיאור ובחקר התפתחות האדם מיום היוולדו ועד ליום מותו. התפתחות גופנית, שכלית, חברתית, מוסרית ורגשית.
פסיכולוגיה חברתית- נחקרת התנהגות הפרט במסגרת הקבוצה. לדוג' כיצד מושפעת התנהגות האדם מלחץ חברתי.
פסיכולוגיה מחקרית ניסויית- פיתוח שיטות ניסוי שמטרתן לחקור את התנהגות האדם בתחומים שונים, כמו למידה, תפיסה, מוטיבציה ותגובות רגשיות, בכדי  לפתח שיטות מדידה יעלות להתנהגות האדם ועוד.
פסיכולוגיה התפתחותית- חקר הגורמים המשפיעים על התנהגות האדם בגילאים שונים החל מתקופת עוברותו ועד מותו.
פסיכולוגיה חינוכית- התמקדות בבעיות התנהגות הקשורות לבית הספר.
פסיכולוגיה תעסוקתית (ארגונית)- עוסקת בנושאים הקשורים להעסקת עובדים, לדוג', בניית מבחנים מיוחדים לקבלת עובדים ומיונם לענפי העבודה השונים וכו'.
פסיכולוגיה קלינית- אבחנה וטיפול בבעיות התנהגותיות ורגשיות- מחלות נפש ועוד.
פסיכולוגיה שיקומית- שיקומם של נפגעי תאונות מסוגים שונים.
פסיכולוגיה רפואית- חקר ההיבטים הפסיכולוגים של הטיפול הרפואי במחלות שונות.
שיטת המחקר שאפיינה את החוקרים הראשונים הייתה אינטרוספקציה- התבוננות פנימה. האדם נשאל על תחושותיו, רגשותיו ומחשבותיו, והוא מדווח עליהם תוך כדי "התבוננות פנימה", לתוך תודעתו.  גישתם עוררה ביקורת רבה, וזו הצמיחה בתחילת המאה שתי אסכולות:
האסכולה ההתנהגותית- מתמקדת בחקר מדעי של ההתנהגות הגלויה.
אסכולת הגשטלט- מתמקדת בתבנית השלמה בעלת המשמעות ובכללי הארגון שלה.
אסכולות נוספות שהתגבשו עם השנים:
אסכולת  הפסיכו אנליזה- מתמקדת בחקר תהליכים לא-מודעים ובטיפול באמצעות הבנת התהליכים הלא מודעים.
האסכולה הקוגניטיבית-מתמקדת בחקר תהליכי עיבוד המידע המתווכים בין הגירוי והתגובה.
האסכולה ההומניסטית- תופסת את האדם כיצור טוב מטבעו שמונע על-ידי תהליכים מודעים למימוש עצמי.
בחרנו להציג את פרק המבוא באמצעות טבלה, מכיוון שלמרות שהפרק פחות חשוב משאר הפרקים, ראינו לנכון להציגו בצורה מתומצתת, אך כזו שתכלול את כל ההיבטים בפרק. באמצעות טבלה כל הפרק מוצג כמקשה אחת המסווגת עפ"י נושאים. ללא ספק מושגים רבים לא יובנו לתלמידים מכיוון שבתחילת דרכם חסר להם הידע הדרוש, אך לאחר שילמדו את שאר החומר ולבסוף יחזרו לעיין בטבלה, (אם הם אכן למדו כראוי), אזי היא תהיה ברורה ונהירה עבורם ואף יכולה להוות כלי המציג את הפסיכולוגיה ברמה הכללית והרחבה שתספק מסגרת להבנת  שאר החומר הפרטני יותר.