ניתוח 2 ראיונות של התלמידים במונחי למידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4726
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

תרגיל מסכם ת. הגשה: 20/6/2004
חלק האישי …
ס. – הינו תלמיד מצטיין שלומד במקיף עירוני בבאר שבע. ס. עלה מחבר העמים לפני כ-5 שנים, וכיום הוא לומד בכיתה יב' במגמה עיונית ומסיים השנה את בי"ס. כאשר פניתי לס. בבקשת להתראיין, אחרי המלצת המחנכת שלו כעל תלמיד מצטיין בכיתה זו, תלמיד לא הופתע, ושמח לשתף פעולה. כששאלתי באיזו שפה מעדיף לעשות את הראיון, ענה כי  אין לו בעיות עם השפה העברית ומוכן להעניק לי ראיון בשפה זו. בתחילת הראיון הופתע במקצת לשאלותיי וביקש שאלות הבהרה על מנת לוודא שהבין. כמו כן מספר שאלות הצחיקו אותו, כגון: "מה אתה עושה כשמתחיל ללמוד? ענה שהולך לקחת משהו לנשנש… לסיכום, התלמיד שיתף פעולה בראיון, ענה על כל השאלות וסיפק לי את המידע הדרוש. הייתה לי בעיה לקבוע עם התלמיד מועד שני לפגישתינו (להראות לו את הניתוח שעשיתי), כי התחילו מבחני בגרויות, וס. לא כל כך רצה להגיע לבית ספר במיוחד בשבילי, וכך קבענו יום אחרי שבועיים לעבור על הניתוח של תוצאותיו – יום שהיה אמור לעבור בגרות ראשונה. איבדתי טלפון של ס. וחששתי שישכח על פגישתינו, אך הוא זכר והגיע לפגישה בזמן. כאשר עבר על הניתוח שלי, הדגיש שוב שאין לו טקטיקות קבועות ללמידה ופשוט קורא עד שמרגיש שיודע. הרושם שנשאר לי מס. – הינו תלמיד מסודר, מאורגן, (לבוש בצורה מסודרת יוצאת מן הכלל), כאשר פלאפון שלו צלצל, וס. פתח את התיק, שמתי לב לסדר השורר שם – כמה תיקיות, 2 עטים המסודרים במקום המיועד לכך (מדהים). ס.  מדבר כאילו שוקל כל מילה שמוציא החוצה ובעל חוש הומור עדין.
הראיון הועבר בחדר של היועצת של בית הספר בעזרת רשם קול. הראיון ערך כ-30 דקות.
תלמיד חזר ולא פעם אחת על כך שפשוט קורא את המידע החדש. הטקטיקות שמשתמש בהם להבנת המידע משתנות מפעם לפעם ואין רצף של הטקטיקות קבועות – מה שמעיד על חוסר אסטרטגיה. ס. קורא את המידע החדש/טקסט ובמהלכו מחליט אם לשנן, לקרוא שוב, לסכם או שקריאה אחת תספיק לו.
עקב הסיבה זו, היה לי קשה לארגן את הטקטיקות שהשתמש בהם לפי סדר הביצוע בעת הלמידה. אך בסופו של דבר החלטתי שקריאה – זה מה שס. תמיד עושה בהתחלה: יכולה להיות לו קריאה רציפה (כאשר המידע מעניין אותו) וזוהי קריאה ראשונה ואחרונה בעצם. עצם התעניינותו במידע חדש מאפשר לו לקשר בקלות את המידע עם הידע הקודם שלו ועל ידי כך מאחסן אותו בזכרון לטווח קצר. או שס. קורא עם הפסקות באמצע (כאשר קשה לו להבין את המידע, הוא יכול לסכם את המידע (גם במקרה הצורך). על מנת לעשות סיכום, תלמיד משפרט, מקשר את המידע עם ידע הקודם שלו, נותן הרבה דוגמאות. ז.א קישור של מידע החדש לידע הקודם שלו עוזר לו לסכם בקצרה, ובצורה מקיפה כמה שיותר. לאחר מכן הוא חוזר על הסיכום ומאחזר. במידה ואינו זוכר משהו חוזר שוב על המידע (קורא שנית את הטקסט). אחרי חזרה זו שוב מאחזר ע"י שאלת שאלות ומתן תשובות, פתרון בעיות, יישום של מידע החדש וכו'.