מנועי חיפוש באינטרנט

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 23508

תקציר העבודה

תמצית תעשיית החיפוש באינטרנט עברה שינויים מרחיקי לכת במאה העשרים ואחת. ככל שהלכה הרשת וגדלה, כך נדרשו עלויות כניסה גבוהות יותר לענף החיפוש. התוצאה היא מאבק תלת-גושי בין שלוש חברות-ענק, כולן אמריקניות, על השליטה הגלובלית. עליית כוחם וחשיבותם של המנועים המובילים תדרוש פיקוח ובקרה על אופן פעילותם. בין האתגרים המשפטיים החדשים שיעמדו בפני מנועי החיפוש ובתי המשפט בשנים הקרובות:
1 )            פער הולך וגדל בין רמת הידע של הפרט על אופי פעילות מנועי החיפוש, ובין רמת הידע של התאגידים המפעילים מנועים אלו
2 )            פוטנציאל הולך וגדל להטעייה צרכנית, עקב העירבוב בין פרסומות ותוצאות טבעיות
3 )            חשש מהתערבות משפטית בלתי-ראויה בנושאים מורכבים כמו תגי מטא והסוואה
4 )            יישום משפטי שגוי של דיני סימני המסחר, הפוגע בתחרות החופשית מסקנות העבודה, שנמשכה כשנתיים, הן כי למרות שחיפוש מקוון היא הפעולה הנפוצה ביותר ברשת, המורכבות הטכנולוגית של תחום מהפכני זה פוגעת בטיב הפעילות המשפטית סביבה. הדבר מתבטא, מחד, בהיעדר הגנה ראויה על הצרכן בכל מה שנוגע לפרסום במנועי חיפוש; ומאידך, בקשיי התמודדות של שופטים עם המציאות הדיגיטלית החדשה.
לאור האתגרים המצוינים לעיל, מסקנותיי לקוראי העבודה הן:
1)            יש להימנע מלהחיל את דיני סימני המסחר הקיימים כפשוטם על מנועי חיפוש
2 )            יש להפעיל מדיניות שיפוטית ליברלית, ולאפשר לכוחות השוק לפתח פתרונות טכנולוגיים
3 )            יש לבצר את מעמדם החוקתי של מנועי החיפוש במסגרת הזכות לחופש הביטוי
4 )            יש להגביר את ההגנה על הצרכן בכל הנוגע לפרסום במנועי חיפוש, ולדרוש אכיפה רצינית של כללי גילוי נאות תוכן עניינים
תמצית. 4
מבוא. 5
האתגר והחשש.. 6
הרשת: היסטוריה ואבולוציה. 9
סוגי מנועים ואופן פעילותם. 11
המאבק על הכניסה. 14
קרולרים. 16
אלגוריתמים. 20 איכותם של דפי-רשת: מתמטיקה או אידיאולוגיה. 20 תלות חד-כיוונית: מנועים ועסקים. 24
יחסי מנוע-אתר: ניתוח כלכלי-משפטי 27
מיסחור החיפוש.. 31
קונסולידציה. 36
קישורים עמוקים כאבן-בוחן 37
פרשת NewsBooster.com… 38
פרשת NewsClub v. Mainpost. 39
פרשת Paperboy.de. 40 פרשת Karin Spaink.. 40 Xenu.net נגד הכנסייה הסיינטולוגית: המנוע כבית-דין מהיר. 42
הסוואה (Cloaking) 45
תגי מטא (Meta Tags) 49
פרשת SearchKing וחופש הביטוי 54
הפרת סימני מסחר. 61
פרשת פלייבוי נ' אקסייט. 62
פרשת Body Solutions. 66
פרשת eBay נ' גוגל. 68
פרשות Viaticum, Luteciel, Louis Vuitton נ' גוגל צרפת. 69
פרשת American Blind נ' גוגל. 70 פרשת Reed v. Reed.. 71
ביבליוגרפיה. 73
נספחים. 83