הניצחון החינוכי – יצירת תרבות של אכפתיות דרך החינוך הגופני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 18348
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

הניצחון החינוכי – יצירת תרבות של אכפתיות דרך החינוך הגופני:  עבודה סמיריונית בחינוך מטרתה של עבודה זו היא לחקור כיצד ליישם חינוך ערכי בשיעורי ספורט.
במושג "ערכים" אנו מתכוונים לערכים מוסריים, כגון: הגינות, יושר, צדק, דאגה לאחר וכדומה. על מנת ליישם חינוך ערכי ישנן כמה גישות, מתוכן נסקור שלוש: הגישה המחנכת לערכים בדרך של הטפה ואינדוקטרינציה; הגישה המעודדת את פיתוח יכולת השיפוט המוסרי; והגישה המבוססת על אתיקה של אכפתיות ודאגה לאחר. (וייס, תשס"ג).
מבין השלוש, הגישה הרצויה ביותר בעינינו היא הגישה המבוססת על אכפתיות ודאגה לאחר. כיום, שיעורי הספורט מבוססים בעיקר על גישות המחקות את העולם הספורטיבי המקצועי, כלומר עריכת משחקים תחרותיים והדגשת ההישג הספורטיבי. ישנה אמונה רווחת כי "הספורט בונה אופי" (Sage,
1 998), וכי עצם העיסוק הספורטיבי מקדם ומפתח ערכים מסוימים. עם זאת, אין הכרח שעצם העיסוק הספורטיבי מקדם ערכים מוסריים. ניתן לראות זאת בגילויי האלימות הרבים, בספורטאים המשתמשים בסמים על מנת לזכות ביתרון פיזי, ובהפרות הבלתי פוסקות של החוקים. ייתכן שזהו תפקידו של החינוך הגופני, להשתמש בספורט ככלי של שליטה בגוף ופיתוח ערכים, אך בהיעדר גישה חינוכית מתאימה ולאורו המסנוור של עולם הספורט המקצועני נוטף הדולרים והמותגים, החינוך הגופני מתקשה ליישם תפקיד זה. בעבודה זו ארצה לבדוק את הדרכים בהן ניתן בכל זאת לקדם את אתיקת האכפתיות והדאגה לאחר בבית הספר, באמצעות החינוך הגופני.
על מנת לעשות זאת, מוצע למורים ולמנהלים לשקול מבט אחר על עולם החינוך הגופני, מתוך תרבות של אכפתיות :
להחליף את ערך הניצחון בערך "דאגה לאחר"; להשאיר את פיתוח המצוינות בענפי ספורט פופולריים לתלמידים אשר יהיו מעוניינים בכך; לבנות את השיעורים על בסיס שטחי התעניינותם של התלמידים ועל בסיס רצונם ומוכנותם לחשוף את עצמם בפני חבריהם; לשלב גישות לשליטה בגוף כגון יוגה, טאי-צ'י ופלדנקרייז; לשלב תרגילים של כתיבה רפלקטיבית; ללמוד ענפי ספורט מתוך בחירה שתאפשר תכנית הלימודים; ללמוד ענפי ספורט תוך כדי הסתכלות ביקורתית על עולם הספורט המקצועני, המשמש דוגמא לבני נוער רבים ומבוגרים רבים, ובעיקר: ליצור אקלים כיתתי ובית ספרי המבוסס על יחסים של אכפתיות ודאגה לאחר.
מבוא.
3
גישות בחינוך הערכי המקובלות בשדה 5-9
האם הספורט "בונה אופי"? השפעת הספורט המקצועי על התנהגותם המוסרית של ספורטאים
1 0-16
תפקידיו של החינוך הגופני
1 7-30 "טיפוח תרבות של אכפתיות": הצעות ליישום בחינוך הגופני
3 1-45
תיאור מקרה: חממת ספורט במיטרני חולון סיכום נספח: דף צופה ביבליוגרפיה
4 6-48
4 9
50 51-53
זוהי עבודה סמינריונית בחינוך. ציון העבודה – 92