המיעוט העלאוי בסוריה בתקופה המנדטורית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 4970
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן העניינים

1 .      מבוא…………………………………………………………………………עמוד 3
2 .      העלאוים בסוריה – שורשים ומקורות………………………עמוד
4
3 .      העדה העלאוית בסוריה עד 1920……………………………עמוד 5
4 .      העלאוים בסוריה בתקופת המנדט הצרפתי………………עמוד 9
5.      תפקיד העדה העלאוית בקונטקסט הפוליטי-לאומי…עמוד 11
6 .      סיכום ומסקנות………………………………………………………עמוד 14
7.      מקורות…………….……………………………………………………עמוד 16
מבוא
            ב- 15
ביוני 1936 היפנו נכבדים עלאוים עצומה לראש ממשלת צרפת דאז, ליאון בלום, לרגל המשא ומתן שהתנהל בין צרפת לסוריה. בעצומה נכתב:
         " בני העם העלאוי, ששמרו על עצמאותם… מעולם לא היו כפופים למרותן של ערי פנים             סוריה.  העלאוים מסרבים להסתפח לסוריה המוסלמית…  בהתאם לאיסלאם העלאוים             נחשבים לכופרים … עצמאות  (לסוריה)  פירושה שעבודו של העם העלאוי…   שלטון             הפרלמנט אינו אלא חזות שווא…  הוא מהווה כסות למשטר המאופיין בפנאטיות דתית             המכוונת  נגד מיעוטים…  לפיכך יביא ביטל  המנדט לפגיעה…  ואף עלול  לחשוף  את             המיעוטים החיים בסוריה לסכנת מוות והשמדה…העם העלאוי פונה לממשלת צרפת…             ומבקש מהם  להבטיח  את חירותו ועצמאותו  בטריטוריה הקטנה שלו  ולהפקידה בידי             המנהיגים הסוציאליסטיים הצרפתים".
              בספטמבר
1 936 נחתם הסכם ידידות בין צרפת לסוריה בו נקבע כי המנדט הצרפתי יבוטל, סוריה תזכה בעצמאות מלאה ויסופחו לה הרי הדרוזים ומחוז לאד'קיה ש- 60% מתושביו הם עלאוים.
מדוע בעצם בחרו העלאוים לוותר על מדינה עלאוית עצמאית ולהשתלב במדינה הסורית ?  על שאלה זו ננסה לענות במהלך העבודה על ידי ניתוח אירועים שהתרחשו בתקופת המנדט הצרפתי בסוריה (1920 עד 1946). שיטת המחקר בה נשתמש היא ניתוח אירועים בצורה תיאורטית ואמפירית משולבת, המחקר הוא תיאורי ויתבסס על מספר מקורות: ספרים, חוברות, כתבים ומאמרים.