סמינר בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4970
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים
  תקציר ומבוא                                                                           עמ'
3 רקע תיאורטי-מחקרי                                                              עמ'  6
1 .     גילוי עריות- הגדרות מקובלות                                                   עמ' 
6
2 .     התא המשפחתי                                                                          עמ'  8
3 .     בני המשפחה האינססטואלית                                                    עמ'  9
4 .     משתנים מתווכים על גילוי עריות                                              עמ' 13
5.     הקשיים עמם מתמודדות הקורבנות                                          עמ' 13
6 .     השפעות על הקורבן לטווח הקצר והארוך                                  עמ' 14
7.     החשיפה וקשייה                                                                         עמ' 16
8 .     לאחר גילוי העריות                                                                    עמ' 17
שאלות המחקר                                                                        עמ' 18
שיטת המחקר                                                                        עמ'  19               ממצאים ודיון                                                                         עמ'  20
1 .    מצבה המשפחתי בילדות                                              עמ' 20
2 .    תקופת התרחשות גילוי העריות                                   עמ' 26
3 .    סיום מערכת היחסים המינית                                      עמ' 29
4 .    במבט לאחור (כיום)                                                      עמ' 31
                                                                                  תקציר עבודה זו עוסקת בנושא גילוי עריות. מטרת המחקר הייתה לבדוק מהם הצרכים המיוחדים של רונית, כיצד היא מתמודדת עימם וכיצד מערכת היחסים המינית עם האב השפיעה עליה.
שאלות המחקר העיקריות היו: (א) מהם הצרכים המיוחדים של רונית? (ב) כיצד היא מתמודדות עם הצרכים הללו? (ג) כיצד גילוי העריות השפיע על רונית? שיטת המחקר הייתה ראיון, שנערך בביתה של רונית, ונערך בשתי פגישות. רונית בת 23, יתומה מאם. יש לה אב ואח, אך עם האב היא אינה בקשר. מערכת היחסים המינית עם אביה החלה בגיל 9 ונמשכה מספר שנים.  הנקודה החשובה שעלתה בראיון, הוא העובדה שהיה לנבדקת קשר טוב מאד עם האם, למרות הפסיביות שלה בתוך המשפחה. הבת והאם שיתפו האחת את השנייה בכל, עד לתקופה בה החלה המערכת המינית עם האב. הנבדקת תמהה עד היום כיצד, נוכח הקשר הטוב עם האם, זו לא חשדה באינטימיות שנרקמה בין האב לביתו, ואם ידעה, מדוע לא עשתה דבר. הממצאים העיקריים היו בנוגע לבית בו גדלה רונית – הקשרים עם ההורים והאח, והקשרים בין ההורים לבין עצמם. גילינו שבמשפחת הנבדקת האב היה אלים ונהג להסתובב מחוץ לבית, לשתות ולהשתכר. הוא הרבה להכות את אחיה של רונית ואף תקף אותו מינית. מבוא
תופעת גילוי העריות הייתה קיימת בחברות השונות, ברחבי העולם, כבר מימי קדם. בעשורים האחרונים החלו גילויים של התופעה החבויה וניסיון של החברה להתמודד עם תופעת גילוי העריות, למצוא פתרונות טיפוליים תומכים לקורבנות ולתת מענה טיפולי ו/או עונשי לתוקפים.
המושג "גילוי עריות" מצוין לראשונה במקרא, כאשר הכוונה בשימוש במושג זה הייתה לקיום יחסי מין מלאים בין בני משפחה אשר אינם רשאים להינשא אחד לרעהו כדת וכדין (אח ואחות, אם ובנה, אב וביתו וכד'). לפי אילון (1990) תופעת גילוי העריות (אינססט), מוכרת כיום בחברה כהתעללות מינית / ניצול מיני של קטין על – ידי בן משפחה וההתייחסות היא לכל קשר שקיים בין מבוגר לילד/ה שבו מבצע המבוגר פעולה כלשהי בעלת אופי מיני בילד/ה כגון: חשיפת אברי מין, הצצה, מגע פיזי וחדירה לגופו/ה. בין אם הדבר נעשה בהסכמת הילד/ה או בניגוד לרצונו/ה. התוקף אינו נזקק, בדרך כלל, לכוח פיזי, הוא מנצל את סמכותו כמבוגר, את מצב התלות של הילד/ה ואת כוחו וגודלו היחסי. לעיתים המבוגר משתמש באיומים ישירים או עקיפים ולעיתים הוא נוקט באמצעי פיתוי כגון מתנות, דברי חיבה וכו'. ב- 90%  מהמקרים מוכר המבוגר לילד/ה או למשפחה. לעיתים קרובות, התוקף הוא בן משפחה של הילד/ה, אב או אב חורג, אח, דוד, סב. במקרים אלו יוגדר המעשה גילוי עריות (אילון, 1990).
מדיווחים על ניצול מיני של ילדים בתוך המשפחה, המתרבים משנה לשנה, מתברר, כי גילוי עריות הנו תופעה נפוצה, אף כי שיעורו האמיתי אינו ידוע. מחקרים שנערכו בעשור האחרון מעריכים את שכיחות התופעה באוכלוסייה רגילה בשיעור של שלוש משפחות מכל אלף, כשהמעורבים בהם 85% בנות ו- 15% בנים. חלוקה לפי גיל מבהירה כי 60% מהילדים הנפגעים הם מעל לגיל 11, 27% בין הגילים 6-10 ו- 13% מתחת לגיל 6 (זומר,
2 000). בחרנו לעסוק בתופעה זו מכיוון שבמסגרת לימודינו במסלול לטיפול ולקידום נוער, ובמסגרות ההכשרה המעשית, אנו עדות למקרים רבים של דיווחים על התעללות מינית במשפחה. על כל אחת שמתלוננת וחושפת את עצמה וסיפורה האישי יש רבות שחוששות, מתביישות ומאוימות לשמור על הסוד הנוראי ולא לספרו. אותם נשים וגברים חיים ללא כל טיפול ועזרה, ולמענם, החלטנו להציג את סיפורה של רונית. אצל רונית מערכת היחסים המינית עם האב החלה בגיל 9 ונמשכה כשש שנים בערך. הקשר המיני היה מתרחש בעיקר בערב, כאשר האם הייתה בעבודה, והאח היה ישן. האב הרבה לפנק את רונית והרעיף עליה חום, אהבה ומתנות. במשפחתה של רונית אביה היה אלים ונהג להסתובב מחוץ לבית, לשתות ולהשתכר. הוא הרבה להכות את אחיה, ואף תקף אותו מינית.
האב היה דמות מאד דומיננטית שלילית בבית, הוא הרבה לדכא את היחסים החברתיים והמשפחתיים של בני הבית, עד כדי נתק עם משפחתו שלו ושל אשתו. האם הייתה אישה משכילה ועובדת לעומת האב שסיים רק 12 שנות לימוד והיה מובטל. מערכת היחסים בין ההורים הייתה קשה מאד, מלווה בדיכוי ובניצול, כאשר האב הרבה להשפיל את האם מול ילדיה. לאם הייתה מערכת יחסים טובה עם ילדיה, היא דאגה להם והרעיפה עליהם חום ואהבה. למרות זאת יש לנבדקת ביקורת כלפי האם, שלא ראתה את המתרחש בינה לבין לאב, או אולי שראתה, ולא עשתה דבר.
רונית הייתה מבודדת מבחינה חברתית ודרך ההתמודדות שלה הייתה הכתיבה. היא הרבתה לכתוב יומן שירים וסיפורים, ולטענתה, זה הדבר שהשאיר אותה שפויה בתוך אי הסדר בחייה. הקשר המיני הופסק כאשר האם נפטרה ממחלה, ביוזמתה של רונית, שהחליטה לשים סוף למערכת היחסים המינית עם האב. האב הכחיש את טענותיה, ורונית ניתקה עימו את הקשר. כיום אין לרונית כל קשר עם אביה, ועם אחיה היא בקשר טוב מאד. רונית כיום סטודנטית, ונמצאת בתהליך טיפולי.