מערכת היחסים שבין המתבגר להוריו

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 4881
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

הרציונל        תקופת המעבר שבין הילדות לבגרות מכונה גיל ההתבגרות. במהלכה עוברים על המתבגר שינויים אינטנסיביים בתחום הגופני והמיני. שינויים אלה וההתעוררות המינית החזקה המופיעה בגיל זה משפיעים על השינויים החברתיים שעובר המתבגר במסגרת קבוצת הגיל. בנוסף, משפיעים השינויים על היווצרות יחסים חברתיים ורומנטיים בין המינים, המתפתחים בסופו של דבר למערכות יחסים בינזוגיות.
        האהבה היא תהליך מורכב שדורש השקעה ומהווה בסיס למערכת היחסים הבינזוגית. זיו (1984) מגדיר את האהבה כ"תלות הדדית תוך כיבוד עצמאותו של הזולת". אריקסון רואה בה "קרש קפיצה" לעיצוב הזהות האישית של המתבגר. לאהבה הרומנטית היבטים רגשיים וביולוגיים – מיניים: פרויד רואה בה ביטוי מוסווה לתשוקה מינית ואילו רייק (1958) רואה בה ביטוי לצרכים נפשיים.
אצל המתבגרים קיימת מתירנות מינית רבה, אך היקף קיום יחסי המין, לעומת זאת, קטן יחסית. צעירים רבים רואים ביחסי מין ביטוי לאהבה ומביעים תחושה שקיומם קשור לבחירה האישית של בני הזוג ולא לנורמות הסביבתיות.
       למרות תהליך הספרציה שעובר המתבגר- היפרדות מהוריו- להורים השפעה רבה עליו. מתבגרים רבים נוהגים להתייעץ עם הוריהם, שמהווים עבורם מקור לתמיכה רגשית. עימותים עם ההורים תורמים לגיבוש הזהות ולרכישת העצמאות של המתבגר. הגורם העיקרי המשפיע על עמדותיהם המתירניות או השמרניות של המתבגר בנושא המין, קיום יחסי המין ותהליך האהבה, הוא היחסים שבין המתבגר להוריו. הורים שמקיימים יחסים בעלי מידת פתיחות רבה עם ילדיהם בנושא המין והאהבה, יגרמו להתפתחות עמדות ליברליות ומתירניות אצל המתבגר. במשפחות שמרניות, לעומת זאת, בהן מידת הפתיחות נמוכה, נושא המין יהווה "טאבו" והמתבגרים יינטו להיות שמרניים יותר בנושא המין והאהבה.
       העובדה שהמתבגר מושפע מעמדותיהם, דעותיהם ומידת הפתיחות של הוריו, מפנים אותם ומיישם אותם בחייו הפרטיים, הובילה אותי לביסוס השערת עבודתי.
השערת העבודה היא: מתבגרים שהקשר עם הוריהם מאופיין במידת פתיחות גבוהה, יינטו להראות יותר גילויי אהבה כלפי בן / בת זוגם, יהיו פתוחים יותר וליברליים יותר בנושא יחסי מין, ויהיו בטוחים בנאמנות בן / בת זוגם. לעומתם, מתבגרים שהקשר עם הוריהם מאופיין במידת פתיחות נמוכה, יינטו להראות לבן / בת זוגם גילויי אהבה במידה פחותה, יהיו סגורים ופחות ליברליים בנושא יחסי מין, ויחששו מחוסר הנאמנות של בן / בת הזוג. עבודה במסגרת היחידה החמישית בפסיכולוגיה בנושא:
הקשר בין מידת הפתיחות ביחסי הורים- מתבגרים לבין מערכת היחסים הבינזוגית בגיל ההתבגרות.