מסעדת תמרים - קמפוס מחקר

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8529
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

בעבודת הקמפוס הזאת אני יבחן את מסעדת "תמרים" על היבטיה השונים. המסעדה הוקמה ע"י דני זאבי וליאור אבירן מבעלי מסעדת "צל תמר". המסעדה הוקמה כמסעדת בת למסעדת "צל תמר" אשר הקמתה היוותה הגשמת הרצון של דני להקמת מסעדת בת שתוכל להוות מקור הכנסה שונה מסוג אוכלוסיה אחר. בניגוד למיקום של מסעדת "צל תמר" בכניסה לאשדות יעקב, מסעדת תמרים הוקמה באתר ירדנית אשר נמצא בכניסה של קיבוץ כנרת. מיקומה הגיאוגרפי של המסעדה הוא בנקודת הכניסה של הירדן לכנרת ליד סכר דגניה.
שפע המים, הצומח והדגה משכו את בני האדם לאזור הכנרת כבר בתקופות פרהיסטוריות. האזור שכן על צומת דרכים שקישרה בין עכו לדמשק וחיברה את דרך הים עם דרך המלך.
מהבחינה המקצועית, ידע האזור עליות ומורדות וכיום עם המצב הכלכלי השורר בארץ, הצלחתה של מסעדת "תמרים" כמסעדת בת של מסעדת "צל תמר" היא בזכות בעיקר מיקומה הגיאוגרפי המיוחד שנמצא על הירדן ובאתר הטבלה נוצרי. למרות שמסעדת "תמרים" לא נמצאת על צומת דרכים מרכזית.  "תמרים" נהנית "משם טוב" ונחשבת למסעדה יוקרתית בקרב תושבי האזור והיא גם משמשת כמקור משיכה להם, לסטודנטים הלומדים בעמק הירדן ומשתכנים ביישובי הסביבה ולמטיילים השונים באזור.
הקמתו של עסק תיירותי בקיבוץ איננה תופעה חדשה, בעקבות המשבר בחקלאות שפקד את המדינה בשנות ה-80 קם הצורך במציאת אלטרנטיבה לחקלאות כענף קיומי. רבים מהיישובים פנו לענף התיירות ומתקופה זו בעצם חלה עלייה משמעותית בתיירות הכפרית בישראל. לרוב כשמדברים על תיירות כפרית מדברים על בתי הארחה אך מלבדם ישנם אלמנטים נוספים המשתייכים לענף ביניהם מסעדות, אתרי טבע, אטרקציות שונות וכו'. מטרתה  העיקרית של התיירות הכפרית היא להוות תחליף הולם לתיירות הקונבנציונאלית.
כלומר, לחשוף בפני התייר עולם חדש של נופש ופנאי. זוהי תופעה שהתפתחה והתמסדה בעולם המערבי בצורה חזקה מאוד ב-30 השנים האחרונות. הדבר נבע בעיקר ממגמה כללית של עלייה בביקוש לפעילויות פנאי ונופש, אך גם ממגמות שהעלו את הביקוש לתיירות כפרית באופן מיוחד. מגמות כמו: צורך לצאת אל הטבע, בריחה מאתרי נופש מסורתיים וצפופים.
בעבודה אני אביא סקירות של האזור מבחינה גיאוגרפית סקירות של היבטי תיירות, אירוח ועוד.
תוכן עניינים:
1. מבוא. 1
2 . סקירה ספרותית. 3
2 .1. אירוח – Hospitality. 3
2 .2. תעשיית האירוח ומוצריה – The Hospitality Industry. 3
2 .3. תיירות כפרית. 4
2 .4. תיירות כפרית בישראל. 5
3 . סקירות. 7
3 .1 סקירה על קיבוץ כנרת. 7
3 .2. סקירה גיאוגרפית על עמק הירדן 8
3 .2.1. הצומח. 9
3 .2.2. החי 9
3 .2.3. החי בכרי מרעה, בשדות ובשרידי הביצות. 10
3 .2.4. החי בנופי מים – בנחלים, בביצות, בברכות חורף ובברכות דגים.. 10
3 .3. סקירות של אזורים קרובים.. 11
3 .3.1. גולן 11
3 .3.2. גליל. 11
3 .3.3. הגליל העליון 12
3 .3.4. הגליל התחתון 12
3 .3.5. עמק בית שאן – חרוד. 12
4 . מסעדה – פרופיל עסקי 14
4 .1 ענף המסעדות. 14
4 .2 השוק. 14
4 .2.1 מאפייני השוק. 14
4 .2.2 לקוחות: הגדרת שוק היעד וגודלו, פילוח השוק. 14
4 .2.3 מתחרים.. 15
4 .2.4 ספקים.. 15
4 .2.5 אמצעי שיווק. 16
4 .2.6 גורמים משפיעים על הצלחה. 16
4 .3 מחסומי כניסה לענף. 16
4 .4 כוח אדם.. 16
4 .4.1 הכשרה מקצועית. 17
4 .5 מימון… 17
4 .5.1 השקעה נדרשת. 17
4 .5.2 רמת הסיכון 18
4 .6 תהליכי עבודה אופייניים.. 18
4 .7 רישיונות ואישורים.. 18
4 .7.1 מתי קיימת חובת רישיון לניהול עסק. 19
4 .7.2 מטרות רישוי העסק. 19
4 .7.3 הליך רישוי עסקים – תרשים זרימה. 20
4 .8 ביטוחים   20 5. מתחרים ואטרקציות באזור. 21
5.1 מתחרים באזור. 21
5.2 לינה כפרית באזור. 22
5.3 אטרקציות ואתרים באזור. 22
6 . "תמרים" – תיאור האתר. 24
6 .1 שטח האתר. 24
6 .2 שעות פעילות. 24
6 .3 עונתיות. 24
6 .4 תפריטים..
5
6 .5 מבנה ארגוני 26
6 .6 שיווק ופרסום.. 26
6 .6.1 ניתוח SWOT. 27
6 .6.2 ניתוח PEST. 27
6 .7 מאזנים כלכליים.. 28
6 .8 אוכלוסיית היעד. 28
7. תוכניות לעתיד. 29
8 . טבלת השוואה בין מסעדת בית גבריאל לתמרים.. 30 9. סיכום ומסקנות. 31
1 0. ביבליוגרפיה. 32
הערות המרצה. 33
נספחים.. 34