בדידיות וביטוייה בספרות

תקציר העבודה

העבודה בנויה מחמישה פרקים (לא כולל פתח וסוף דבר), שדרכם אחשוף את מקורות הבדידות, התמודדות האדם עם בדידותו, השלכותיה והשפעותיה עליו ואביא גם הצעות לדרכי התמודדות עימה.  הפרק הראשון – "מהי הבדידות?" ינסה להגדיר את הבדידות בצורה כללית – מה היחס אליה, כיצד ניתן לראות בה גם צד חיובי וגם צד שלילי וכיצד הוגים שונים ופילוסופיות שונות מנסים לסייע להתמודד עימה ולהפכה ממועקה לתרומה.
הפרק השני – "מקורות הבדידות והשלכותיהם על האדם" יגלה מהיכן נוצרה הבדידות ולמה היא נחלתם של כה רבים. הפרק יראה כי מקורות הבדידות הם קדומים הרבה יותר ממה שניתן לשער, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהאדם עצמו. אדון כאן בהרחבה על ההשלכות של הבדידות על האדם בהתנהגותו, בדרך חייו ובמגוון סוגי התלות שהוא מפתח כדי למלא את התחושה הקשה של הבדידות. אראה כי האדם תקוע עם בדידותו כל חייו ואין הוא יכול לברוח ממנה.
הפרק השלישי – "בדידות ואקזיסטנציאליזם" יעסוק בקשר ההדוק שבין הבדידות לאקסיסטנציאליזם, או במילים אחרות לפילוסופיה הקיומית.
אנסה להראות כי הגישות אל הבדידות ואל הקיום של האדם הן מאוד דומות, ושתיהן טוענות כי האדם מחויב למלא במשמעות את שניהם, בגלל היותו חופשי לעשות זאת.
הפרק הרביעי – "הבדידות והקשרה האבולוציוני – היסטורי" יתאר את התפתחותה של הבדידות לאורך ההיסטוריה והשינויים האבולוציוניים. הוא יתאר כיצד התפתחויות שונות, כמו הטכנולוגית, השפיעו על הגברתה וכיצד החילון מוסיף ומאדיר אותה.
הפרק החמישי יביא דוגמאות שונות של מספר יצירות הדנות בבדידות בצורה קצת אחרת. דרך היצירות ניתן יהיה לקבל מימד אישי הרבה יותר ממה שניתן לקבל מהספרות האקדמית או המחקרית. היצירות האלה מהוות את הגיגי המחברים, שייתכן כי הבדידות היוותה, או עדיין מהווה, חלק נכבד מחייהם ומחוויותיהם. מניתוח יצירות אלה אנסה להגיע לתובנות שונות וחדשות לגבי הבדידות בפרט ולגבי האדם בכלל.
אדגים צורות התמודדות שונות עם הבדידות וגישות שונות שפיתחו גיבורי היצירות לגביה.
אראה בדידות שמביאה לאובדן, אראה בדידות שמביאה לחורבן, אבל אראה גם בדידות שמביאה ליצירתיות ולהתפתחות עצמית, עד לכדי גילוי אמיתות שונות שהיו נסתרות מהעין, אבל היו הכרחיות לאדם כדי לחוש שלימות עם עצמו. דרך יצירות אלה ניתן לגלות כי ההתחברות אל הנושא היא הרבה יותר קלה, הדוגמאות הן מהחיים הפשוטים של כל אחד, ולכן קל יהיה יותר להבין את התופעה המסובכת הזו של הבדידות.
מטרתה הסופית של העבודה הזו היא לשפוך אור על תופעת הבדידות באדם, וכך אולי לסייע לראות אותה בצורה נכונה יותר. ניתן יהיה לגלות דרך הניתוחים השונים כי לאדם יש ברירות והוא יכול להפוך את בדידותו לדבר מעשיר אם רק יתאמץ לבנות את עולמו הפרטי במו ידיו ובצורה שתהיה נכונה רק לו. תוכן עניינים
1. פתח דבר -עמ'
3
2 .
מבוא –..עמ'
4
3 . מהי הבדידות? –עמ' 5
4 . מקורות הבדידות והשלכותיהם על האדם ..עמ' 6 – 11
5.בדידות ואקזיסטנציאליזם …עמ'
1 2 – 15
6 . הבדידות והקשרה האבולוציוני – היסטורי עמ'
1 6 – 23
7. ביטויי הבדידות בספרות א.    "בדידות" מאת שולמית הראבן עמ' 24 –
4 6
ב.     שירים נבחרים של אילן בלום -עמ' 47 – 51
ג.       "מות העייר" מאת יורם קניוק, סיפורים נבחרים–..עמ' 52 – 72
ד.      "האוטובוס" מאת לאונרד כהן ..עמ' 73 – 74
ה.    "מסע הערב של יתיר" מאת א.ב. יהושע –…עמ' 75 – 78
ו.       שירים מתורגמים עמ' 79 – 84
8 . סוף דבר -…עמ'
8 5
9. ביבליוגרפיה עמ'
8 6 – 87
1 0.
נספחים -.עמ'
8 8 – 91