עבודה על גישת הטיפול הקוגניטיבית, וניתוח מטופל ע"פ גישה זו תוך מתן דוגמאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2795
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

בס"ד עבודה מסכמת מבוא
אייזן וקלינגמן (1993) מציינים כי ראשיתה של הגישה הקוגניטיבית בראשית שנות השבעים, כאשר החלו מטפלים ביהוויוריסטים לבחון התפתחויות בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והייעוץ הקוגניטיבי. ירידת משקלו של הביהוויוריזם הרדיקלי וכנגדו צמיחת הגישה הקוגניטיבית מסתמנת בתחילת שנות השמונים.
המגמה המסתמנת לקראת שנות התשעים היא מעבר מייעוץ התנהגותי קלאסי, המתייחס להסברים במונחי גירוי – תגובה, לגישה רחבה יותר המתבססת על תיאוריית הלמידה הכוללת את התיאוריות הקוגניטיביות. הנחת היסוד היא ששינוי התנהגותי נעשה באמצעות שינוי התפיסה והחשיבה, במקום רק על ידי שינוי ההתנהגות באופן ישיר על ידי התניות (אייזן וקלינגמן, 1993). לפי מודל זה מקורותיה של הפרעה אמוציונלית הם קוגניטיביים, אמוטיביים והתנהגותיים. העיקרון המודגש הוא כי קוגניציה מהווה גורם מתווך בין האירוע המפעיל לבין התוצאות הריגושיות. לצד רעיון זה מודגש הרעיון החשוב שמטרות, רצונות, שאיפות ואמונות משפיעים אף הם על האירוע המפעיל (מלקינסון, 1993).
אם כן, האסכולה הקוגניטיבית דוחה את המודלים הדטרמיניסטיים, ומתייחסת אל האדם כאל יצור, המחונן ברצון חופשי ובפוטנציאל לחשוב, להרגיש ולחיות באורח רציונלי ואחראי (כהן, 1992). אלברט אליס הציג לראשונה תיאוריה קוגניטיבית רלוונטית לטיפול: התרפיה הרציונלית-ריגושית-התנהגותית, הידועה כמודל REBT. בבסיס המודל מס' הנחות טיפוליות:
1 . מקורותיה של הפרעה אמוציונלית הם קוגניטיביים, ריגושיים והתנהגותיים.
2. קוגניציה היא תהליך מתווך בין האירוע לבין תוצאותיו הריגושיות.
3. דיספונקציות ריגושיות הן תוצאה של תהליכי חשיבה אי רציונלית.
4 . לחלק מהאנשים יש נטייה מוגברת לחשוב בצורה אי רציונלית. הוא משתמש בגישת ה- ABCDE (מודל אמ"ת בגרסתו העברית: אירוע, מחשבה, תוצאה) כאשר A הוא האירוע, B הוא מערכת האמונות של האדם, ו- C התוצאה. התפיסה היא שלא האירוע A (A=activating event) גורם ל- C (C=consequence) כלומר לתוצאות, אלא מערכת האמונות B (B=belief system) היא הגורמת לתוצאות (Ellis בתוך מלקיסון, 1993).
מטרות הטיפול הרציונלי-אמוטיבי הינן: לעזור לאנשים להבחין בין מחשבה רציונלית לאי רציונליות, לזהות את המחשבות האי רציונליות, ללמד את האנשים על הקשר בין ארוע-מחשבה-תגובה, ללמדת לערער על המערך החשיבתי האי רציונלי וללמדם פילוסופיית חיים רציונלית (מלקינסון, 1993). על פי מודל ה- RET קיימות 3 קבוצות של תפיסת עולם של תובענות (מלקינסון, 1993): נוראיות: הפרזה בהערכת ההשלכות השליליות של סיטואציה מסוימת, לדרגה של "איום ונורא" .
סף תסכול נמוך: הערכה לא רציונלית של האדם, שלא יוכל לשאת השלכות של אירוע כלשהו בגלל הסבל הנוראי שיגרם לו. הפחתת הערך העצמי. (מלקינסון, 1993).
בנוסף, ישנה גם טעות חשיבה מסוג הכללה: של האדם עצמו או של אחרים. הערכות כלליות וסטריאוטיפיות. הטיפול ע"פ מודל זה הינו טיפול קצר-טווח המאופיין בשיתוף פעיל של המטופל להשגת היעדים הטיפוליים והתמקדות בפתרון בעיות בהווה (כהן, 1992; מלקינסון, 1993).  …