סמינריון מחקרי בפסיכולוגיה חברתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 11914
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

החוג המשולב למדעי החברה – מיקרו מי מפחד מחד מיניים?! עבודה סמינריונית תאריך: 20/09/2002                                                             תוכן העניינים
מבוא                                                                     3
פרק א' – פוביה מהי ?!                                                5
              הפוביה בעיני הגישה ההתנהגותית                              7
              הטיפול המומלץ בפוביה                                          8
פרק ב' –  הומוסקסואליות בראי הזמן                                    10               הומוסקסואליות כשונות שאינה פתולוגית                     11
                תיאוריות מרכזיות והסברן לתופעה                             12
                "היציאה מהארון"                                                  13
                שלבים בתהליך "היציאה מהארון"                              14
                עד כמה נפוצה ההומוסקסואליות ?!                            15
פרק ג' –   התהוות הסטריאוטיפים                                          16
הומופוביה מהי ?!                                                  16
גישות החברה כלפי הומוסקסואליות                           17
ההבניה החברתית – יצירת הסטיגמה                           18
מיתוסים ומציאות                                                 19
              השערות המחקר                                                    20 פרק ד' –   שיטה:
נבדקים / אוכלוסיה                                       21
                כלים                                                                  21
                הליך                                                                  22
                תוצאות                                                              23
                דיון                                                                   
5 סיכום –                                                                 28
ביבליוגרפיה –                                                          30 נספחים –  שאלון                                                                32             ניתוחים סטטיסטיים                                         40                                                                                                                           מבוא
במהלך חיינו אנו נתקלים במגוון רב של אנשים בעלי התנהגויות שונות, הנובעות מתחושות אישיות שונות .
יחד עם זאת, לא תמיד קיים קשר בין התנהגותו של הפרט כלפי סיטואציה מסויימת, לבין תחושתו בנוגע לאותה סיטואציה – נראה כי, לכל אחד קריטריונים שונים להערכת מצבים או אנשים שונים, אשר לא בהכרח משתייכים אל קבוצת השייכות שלו .
פחד הינו אחד מאותן תחושות בסיסיות,  היוצרות שינוי משמעותי בהתנהגותנו .
פחד זו תחושה שהיא מנת חלקו של כל אדם במצבים מסויימים . אנו מזהים פחד, כאשר מישהו מכוון אלינו אקדח, כאשר נאמר לנו שמטוסנו עומד להתרסק, כאשר נשמע קול רעש מאיים בהיותנו הולכים ברחוב חשוך בלילה . באופן בסיסי, התחושה במצבים אלו דומה, אם כי עוצמתה, ובמידה מסויימת גם איכותה, משתנות בהתאם למצב (וולף, וולף, 1992) .
הפחד הנורמטיבי הופך לפוביה כאשר הוא מפריע לאדם במהלך חייו, בכך שגורם לו להמנע ממצבים מסויימים . הפוביה יכולה להתפתח אצל כל אחד מאיתנו, בכל רגע נתון ובכל סיטואציה (Emmelkamp, 1987) .
            לתגובה פובית פנים שונות – היא יכולה להופיע כפחד קל, מבודד מפני מצב או אובייקט מסויים, היא יכולה להופיע גם כפחד אינטנסיבי בשילוב עם בעיות פסיכיאיטריות שונות .
לפחד הפובי ארבעה סממנים:  א.  הוא אינו הולם את המצב                                            ב.  הוא עקבי מאוד                                            ג.   הוא מוכלל – ובכך נבדל ממצב או אובייקט מסויים  שממנו התפתחה התגובה                                            ד.  הוא אינו מציאותי, כי בפועל לא נשקפת סכנה משמעותית לאדם המפחד (פרס, 1989) .
                                                החברה האנושית מספקת מערכות של סמלים, התנהגויות והסברים, המהווים נורמות חברתיות, לחבריה הלומדים כי, מערכות אלו הינן טבעיות . אלו הן התפיסות וההבניות החברתיות הקיימות בחברה מסויימת, והן השולטות בחברה ומגדירות מה טוב ומה רע, מה נכון ומהי טעות . בתהליך של הבנייה חברתית, כל דבר הנמצא מחוץ למערכת הסמלים הקיימת מהווה איום לבטחון האישי של אלו הנמנים עם אותה חברה (רום, תשס"א) .
            סטריאוטיפים הם תבניות חשיבה מוסכמות ובלתי גמישות, שמחזיקים בני קבוצה אחת ביחס לבני קבוצה אחרת . תבניות אלו כוללות תפיסות כוללניות יתר על המידה, שאינן נכונות בהכרח, המעוגנות לרוב בערכים שגורים, ואשר על-פיהן שופטים אירועים ופרטים שונים, נוהגים על-פיהן ולא נוהגים להעמידן במבחן הערכה מחודש .
סטריאוטיפים מיניים הן אותן תבניות חשיבה שגורות, נוקשות וכוללניות, המייחסות לגבר או לאשה איפיונים, תכונות אישיות והתנהגויות "טיפוסיות" בשל מינם הביולוגי, מבלי לבחון אותם מול מציאות פרטית כלשהי . עצם המילים "גברי" ו"נשי" מעוררות בנו אסוציאציות ותגובות הטיפוסיות לחברה שאליה אנו משתייכים .
סטריאוטיפים מיניים משפיעים הן על ההגדרות העצמיות של תפקידי המין והן על מה שנתפס בעיניינו כמתאים לבן / בת המין השני . מהותן של "נשיות" ו"גבריות" נקבעת על ידי הסטנדרטים החברתיים הדומיננטיים בחברה. וכך, אדם (גבר או אשה) אשר איפיונו והתנהגותו תואמים את הסטנדרטים החברתיים ש"הוקצו" למינו יתפס בעיניינו, קרוב לוודאי, כ"בסדר" וכ"נורמלי" (גולדברג, מלאך-פיינס, 1997) .
הגדרת הגבולות בין נורמליות לבין פסיכופתולוגיה בתחום השונות המינית אולי קשה יותר מבכל תחום אחר .
ההשפעות החברתיות – תרבותיות על מה שנחשב לנוהג מיני נורמלי או סוטה הן רבות, ומחייבות אותנו לחשוב פעמיים על השקפותינו שלנו בשאלה מהו נורמלי ומהו סוטה (בייט-מרום, שדה, 1998) .
            חרדה כללית הינה חלק מרכזי בתפיסה העצמית של הפרט – הבטחון העצמי כמו-גם תפיסת הערך העצמי שלו מושפעים מרמת החרדה הכללית שלו, ובהכרח יהיו לכך השפעות על התנהגותו עם הסביבה . לאמור לעיל יש השלכות נרחבות על התנהגות בני האדם, כמו-גם על התייחסותם אל קבוצות חברתיות שונות משלהם .
תפיסה רווחת היא שהומופוביה, בדומה לחרדה כללית, נובעת כתוצאת מפחד לא רציונלי כלשהו, המוביל להתנהגות עויינת כלפי אנשים חד-מיניים .
השאלה הנשאלת היא, מהו טיב הקשר בין חרדה כללית להומופוביה? האם אדם הסובל מרמה גבוהה של חרדה כללית בהכרח יהיה הומופוב?             אם כן, יש להבין את ההתייחסות כלפי הומואים ולסביות בהקשר של המבנה החברתי ובהקשרה של ההתייחסות הפסיכולוגית הרווחת באותה חברה . עלינו להבין אילו גורמים אינדבידואלים ומצביים מאפשרים לפרטים מסויימים, בחברה נתונה, להתנגד לאידיאולוגיה החברתית בכך שהם מביעים עמדה סובלנית ואף אוהדת כלפי הומואים ולסביות, בעוד שאחרים מחזיקים בעמדה קיצונית עויינת כלפיהם (De Cecco, 1984) .
            במחקר זה, אנסה לבחון, בהתאם לגישה ההתנהגותית, את הקשר בין חרדה כללית להומופוביה, כצורת ביטוי אחת מיני רבות, העשויה להיווצר כתוצאה מחרדה כללית . אענה על השאלות מהי חרדה כללית ומהי הומופוביה, אתן רקע היסטורי כללי על צורת החיים החד-מינית ואשים דגש על צורות שונות של התייחסות חברתית לתופעה, ואבדוק ממה הן נובעות .