מגפת ההאבסה והשפעתה על ענף המשקאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3219
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

שם הקורס: נושאים עכשוויים בשיווק – 2222
נושא העבודה: מגפת ההאבסה והשפעתה על ענף המזון בכלל ועל תחום המשקאות המוגזים בפרט תאריך הגשה: אוגוסט 2006
תקציר האבסה (Obesity), או בשמה המוכר יותר השמנת יתר, הינה המחלה של המאה ה- 21.
הארגון הבינלאומי לחקר ההאבסה מעריך שבעולם חיים כ- 300 מיליון איש הסובלים מהתופעה. בישראל הוערכה בשנת 2001 תופעת האבסה באוכלוסיה בגילאים
5 -64 אצל נשים בכ- 20% ואצל גברים בכ- 26%. בארה"ב המספרים הם 31% ו- 33% בהתאמה.
הסיבות העיקריות למגפת ההאבסה הן בברור: אכילת יתר, בייחוד של מזונות עשירים בשומן, עשירים בסוכר או בעמילן מעובד; ובנוסף ירידה הדרגתית בפעילות הגופנית.
ענף המזון מורכב ממגוון של חברות, החל מיצרני מזון מהיר כמו מקדונלדס, עבור דרך יצרני דגני בוקר כדוגמת גנרל מילס, חברות משקאות כמו קוקה-קולה ועד קונצרנים מורכבים כגון פפסיקו. חברות אלו מצאו עצמן מתמודדות מול צרכנים וארגוני צרכנים, אשר איימו למוטט אותן ואת מוצריהם, בטענה של פגיעה בבריאות הילדים וגרימת האבסה.
עבודה זו עסקה באסטרטגיה והטקטיקה השיווקית ובהשפעה על תמהיל המוצרים של חברות המזון בכלל וחברת קוקה-קולה בתחום המשקאות המוגזים בפרט. לבסוף נבחנה השפעת בעלי העניין בהקשר לתופעה.
המסקנה העיקרית שהתקבלה מהניתוח היא כי שימוש נכון באסטרטגיה שיווקית ובניה חכמה של תמהיל מוצרים מתאים, יכולה לסייע לחברות לשמור על נתח השוק שלהם ואף להגדיל אותו בפלחי השוק אליהם המותגים מופנים.
המלצות מהניתוח:
1.             מומלץ למתחרות לחשוב לכיוון הרחבת מותגי המוגזים הצבעוניים שלהם לכיוון מוצרי דייאט.
2.             ההמלצה לחברת קוקה-קולה היא לשפר את בידול מוצרי הדייאט שלה, ע"י שיפור מרכבי המשקה.
3.             המלצה לכלל תעשיית המזון, לחשוב לכיוון הרחבת סלי המוצרים ופיתוח מוצרים דלים בקלוריות ועשירים בערכים תזונתיים. מומלץ לפנות לפלח השוק של הילדים עם הסברה מוגברת להורים, כדי לעודד הגברת צריכה בצרורה נבונה. במקביל לא לשכוח את פלח השוק של השמנים כחובבי הנאת אכילה ועבורם לפתח מוצרים שיקלו על הדיסוננס של צריכת מזונות משמינים.
תוכן עניינים
1. מבוא. 2
2 . סקירת ספרות. 3
3 . אסטרטגיה שיווקית. 5
4 . טקטיקה שיווקית ותמהיל מוצרים.. 7
5. בעלי עניין 9
5.1 בעלי עניין חיצוניים.. 9
5.2 בעלי עניין פנימיים.. 10
6 . סיכום והמלצות. 11
7. ביבליוגרפיה. 12