לשפוט את השופטות - סמינריון מחקרי על עמדות הציבור כלפי שופטות בבתי הדין בישראל

תקציר העבודה

תקציר סמינריון מחקרי- לשפוט את השופטות בית  המשפט  בישראל  הוא  זירה  תרבותית, חברתית, כלכלית  ופוליטית  ולא  רק מקום  קביעת  הצדק  במדינה. בבואך  לחקור  את  ההלך הסוציולוגי,  את התימות המרכזיות  הקובעות  את  חיינו, תוכל  להיכנס לבית  המשפט  והוא  ישקף  לך בזעיר אנפין את החברה הישראלית.
במחקר זה נבדק כיצד מעריך הציבור החלטת בית משפט כאשר זו ניתנת על ידי שופטת, לעומת החלטה הניתנת על ידי שופט. האם החלטת שופטת תתקבל על כל הדעות בדיוק באותה מידה כמו זו של שופט. אוכלוסיית המחקר כללה 160 סטודנטים מאוניברסיטת בר-אילן. מחציתם בנים ומחציתם בנות, אשר נתבקשו לדרג את עמדותיהם בהתייחס לפסק דין שניתן להם. האם היה פסק הדין צודק, הגיוני ושקול. כמו כן, אוכלוסיית המחקר חולקה למחצית נשאלים מהפקולטה למשפטים ומחצית מהפקולטות האחרות. זאת על מנת לבדוק האם ידע הנשאל בתחום המשפטי, משנה את תפיסת הצדק, באם זה נעשה על ידי אישה או על ידי גבר. השערתינו המרכזית במחקר הינה, שלא יהיה מי שיחלוק בכל תוקף על פסק הדין, בין אם זה יהיה חתום על ידי שופט או שופטת, ואכן השערה זו אוששה. כמו כן שיערנו, כי פסק הדין החתום על ידי שופט ממין זכר ישכנע את הנשאלים בצדקתו יותר מאשר פסק דין החתום על ידי שופטת ממין נקבה, השערה זו הופרכה. שתי השערות נוספות שהועלו הן, כי לא ימצאו הבדלים בין תשובותיהם של סטודנטים למשפטים וסטודנטים אחרים וכן כי לא ימצא הבדל בין תשובותיהם של גברים ותשובותיהן של נשים. אכן, לא נמצא הבדל מובהק בין סטודנטים למשפטים לסטודנטים אחרים. אך, בניגוד להשערתנו  השנייה  נמצא  הבדל בין גברים לנשים בתפיסת הפסיקה של השופטת. במפתיע, גברים העריכו  את  פסק הדין  שניתן  על ידי  השופטת, כצודק יותר  מאשר העריכו אותו הנשים.
העבודה מציגה גישות שונות ונתונים לאפליית נשים בכירות במשק, אפליה בשכר, אפליה בקידום ואפליה בתנאי העבודה. סוגי אפליה אלו, מתוקנות אט אט ע"י החוק, אך מעבר לכך נשים מופלות בפועל, אפליה שהיא תרבותית, בעולם הסוציולוגיה מכנים זאת "תקרת הזכוכית". עבודה זו עוסקת ב"תקרת הזכוכית" של עולם המשפט ובעיקר את עמדות הציבור כלפי פסק דין אונס של שופטת אל מול פסק דין של שופט.