הבדלים ברמת החרדה ממתמטיקה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1596
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

תקציר תקציר: במחקר זה נבדקה ההשערה של קיום הבדל בין רמת החרדה ממתמטיקה בין בנים ובנות.. הועבר שאלון שמודד רמת חרדה ל- 20 תלמידים ו- 20 תלמידות. מערך המחקר הנו מתאמי. הממצאים מראים הבדל מובהק בין רמת החרדה ממתמטיקה בין בנים ובנות 1.8 לעומת 
3 .2 בהתאם. תוצאות אלה מחזקות את ההשפעה של הנורמות החברתיות שטוענות שבנים טובים יותר במקצועות ריאליים.
(מצורף לעבודה שאלון מחקר) מבוא
חרדת בחינות פוגעת ברמת הביצוע של כ- 20% מתלמידי בתי הספר ושל כ-
5 % מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה.  הסימפטומים  המלווים  את  חרדת הבחינות מתפרשים  על  תחומים  שונים:
בתחום הקוגניטיבי: שכחה ,בלבול, אי-הבנת הוראות, מחשבות מסיחות שלא לעניין הבחינה, מחשבות ייאוש ודכדוך, האשמה  עצמית ובמקרים אחדים  אף בלק אאוט כלומר חסימה חשיבתית מוחלטת.
בתחום  הריגושי: התרגשות רבה,  מתח  נפשי, תופעות  גופניות כמו  דפיקות לב, הזעה ,חיוורון, רעד, כאב בטן ובחילות, קוצר נשימה  וסחרחורת.  בתחום   ההתנהגותי: הימנעות  או  דחייה  של מבחנים ושל עבודות, של שיערי-בית ושל  התכוננות  למבחנים, חוסר שינה, מיעוט או עודף למידה, הסתגפות מוגזמת ואף  בחירת מסלולי לימודים ומגמות אחרים.
אנשי חינוך הבחינו בכך שישנם חרדות ספיציפיות שקשורות למקצוע ספיציפי.
חרדות אלו מתגלות ברגעים של הערכה שנוגעת למקצוע.
ננסה לבחון את החרדה הקשורה בלימודי מתמטיקה, שדורשים מאמץ קוגניטיבי, והישגי הלומד במקצוע תלויים, בין היתר, בנתונים המתייחסים ליכולתו הקוגניטיבית, למתמטיקה כתחום התוכן, לדרכי ההוראה אליהן נחשף, ולא פחות מכך למשתנים האפקטיביים המתקשרים אליו. –