נחושת

תקציר העבודה

מצגת בת 24 שקופיות העוסקת בנחושת נחושת: מהלטינית: Cuprum מהאי קפריסין – Cypri הנחושת כדוגמת הברזל נפוצה מאד על פני כדור הארץ. התפוקה השנתית של הנחושת היא כמה מיליון טונות. גם את עופרות הנחושת אין מוצאים כנחושת טהורה נקייה אלא לעיתים רחוקות.
הנחושת היא מתכת חשובה והשימוש בה רב. היא המתכת היחידה כמעט אשר משתמשים בה כשהיא טהורה נחושת הייתה ידועה לכמה מן התרבויות הקדומות ביותר ויש לה היסטורית שימוש של יותר מ-10,000 שנים.תליון נחושת משנת
8 ,700 לפנה"ס נמצא באזור עיראק של היום. ישנן עדויות לטיהור נחושת מתחמוצות נחושת (מלכיט לדוגמא) מלפני 7,000 שנים. לשם השוואה, בזהב החלו להשתמש, ככל הנראה, בשנת 4000 לפנה"ס.
השומרים השתמשו בנחושת והכינו ממנה חפצים ב-3000 לפנה"ס גם המצרים הכינו באותה תקופה חפצים מנחושת ומסגסוגת נחושת ובדיל. באחת הפירמידות נמצאה צנרת מנחושת בת 5,000 שנים. המצרים גילו שהוספת כמות קטנה של בדיל לנחושת מקלה על מלאכת החישול.
סגסוגות ארד נמצאו במצרים כמעט באותה תקופה שבה נמצאה נחושת בסין החלו להשתמש בנחושת בשנת 2,000 לפנה"ס ועד שנת 1,200 לפנה"ס יוצר בסין ארד באיכות גבוהה. באירופה התגלה אדם שהשתמר בקרח משנת 3,200 לפנה"ס ועליו נמצא גרזן עם חוד נחושת (99.7% טהור). רמות גבוהות של ארסן בשיערו מצביעות על מעורבותו בייצור הנחושת. השימוש בארד (שנקרא גם ברונזה) חלחל לכמה שורשי תרבויות בעוצמה רבה והוא מקור השם ל"תקופת הברונזה". היוונים והרומאים השתמשו רבות בפליז, סגסוגת של אבץ ונחושת.