עמדות כלפי עישון אצל תלמידי תיכון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 817
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

תקציר:
במחקר זה נבדקו עמדות תלמידי ותלמידות תיכון כלפי עישון. ההשערה שלנו שקיים הבדל בעמדות כלפי עישון בין תלמידים לבין תלמידות. נדגמו 15 תלמידים ועוד 15 תלמידות, בני 15-18.
הועבר שאלון שכולל 15 היגדים שמודד עמדות כלפי עישון. ההשערה נדחית, לא נמצא בין שני הממוצעים של שתי קבוצות המחקר. הממצא המדאיג הנו העמדות אינם נחרצות מספיק נגד עישון.
מבוא:
בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת תופעת עישון הנרגילות בקרב בני-נוער וצעירים. "מעשני הנרגילה" אינם מודעים לנזקים הבריאותיים להם הם נחשפים. והיום ברור שהנרגילה מזיקה לבריאות בדומה לעישון הסיגריות.
מהי הנרגילה?
הנרגילה היא סוג של כלי לעישון טבק. הנרגילה בנויה מראש, גוף, צינורית עם פיה, וצנצנת זכוכית לאחסון המים. תהליך שרפת הטבק מתחיל בראש הנרגילה, וזאת בעזרת בערת גחלי פחם הנמצאים בסמוך לטבק. עשן הטבק עובר דרך הצינורית ונשאף לריאותיו של המעשן לאחר שעבר דרך המים המצויים בגוף הנרגילה. טבק הנרגילה אינו נמצא תחת פיקוח של משרד הבריאות ולפיכך לא ידוע אילו חומרים הוא מכיל.
עשן הטבק על סוגיו השונים מזיק: ידוע שעשן הטבק מכיל חומרים רעילים ומסרטנים, והוא גורם למחלות סרטן שונות, מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאה כרוניות, פוגע בכושר הגופני ובכושר המיני, גורם להזדקנות מוקדמת של העור ועוד. כאמור, גם בנרגילה בוער הטבק ויש לכך השפעות על הבריאות. תוארו מקרים של סרטן השפתיים והגברת הסיכון לחלות בסרטן הפה, וכן סיכון מוגבר לחלות בסרטן שלפוחית השתן בקרב מעשנים, ביניהם מעשני נרגילות. ידועה אף תופעה של מחלת עור המתוארת כאקזמה של מעשני נרגילות, המופיעה על אצבעות היד האוחזות בפיית הנרגילה. (גרין 1995).
המים בנרגילה אינם "מסננים" או "מדללים" את החומרים המזיקים, אמונה זו מוטעית, הרווחת בנוגע לעישון נרגילות, היא שעשן הנרגילה פחות מזיק מכיוון שהוא "מסונן" או "מדולל" דרך המים. בקרב מעשני נרגילה נמצאו רמות גבוהות של חד תחמוצת הפחמן CO בדם שמשמעותו פגיעה באספקת חמצן תקינה לרקמות שונות בגוף, שעשויה לגרום למחלות לב וכלי דם ולפגוע בבריאות. משמעות הממצא: שינויים אלה מעלים את הסיכון לחלות במחלות חמורות ולמוות.
יש הנוהגים לעשן נרגילה בחבורה, כשהם מעבירים את פיית הנרגילה מאחד לשני, או במקומות בילוי, כמו דיסקוטקים ומועדונים, בהם מצויות נרגילות לשימוש הכלל. הדבר עלול לגרום למחלות מדבקות המועברות באמצעות הרוק, החל מהצטננות ושפעת, ועד הרפס ושחפת.