אנדרטת עולי הגרדום ברמת גן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4840
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

תקציר – אנדרטת עולי הגרדום רמת גן האנדרטה היא אלמנט פולחני שיש לו נוכחות פיסית בנוף ובמרחב הציבורי. האנדרטה מנציחה אירועים או גיבורים והיא מוצג קונוונציונאלי של העבר שיש לו מעמד גבוה בתרבות האנושית ותפקיד מוכר בזיכרון הקולקטיבי. האנדרטה ממזגת את המיתוס עם חיי היום יום, משלבת את ההיסטוריה והגיאוגרפיה ויוצרת אחדות בין הנוף לקהילה.
הופעתה של האנדרטה בנוף הישראלי ביטאה את חידוש הקשר בין העם היהודי לטריטוריה הלאומית. האנדרטה הציעה דרך ייחודית להנצחה שהדגישה את מוטיב ההקרבה ההרואית ואפשרה לספר את סיפור המערכה הצבאית והניצחון בזירת ההתרחשויות.
האנדרטאות היו אמצעי שסייע להשלים עם המוות ולקבלו בכוח ההכרה. הנפילה בקרב למען המולדת מעניקה מש/מעות לחיים וכי נופלים מילאו בכך שליחות. האנדרטאות היו למוקד של פולחן הקשור במיתוס של גבורה והקרבה והן שירתו את הממסד בהבניית הזיכרון הקולקטיבי.
כל אחת מהאנדרטאות שניבנו הייתה פרי העניין המוגדר היטב שהיה למקימה בהשקעת משאבים רוחניים וחומריים כדי להשתתף בכתיבה בנוף של פרק מוגדר בסיפור הגבורה וההקרבה של הפעולות טרום ופוסט הקמת המדינה. הייחוד של פרויקט באמצעות אנדרטאות זיכרון היה בכך שכלל היבטים של התרבות העממית ושל התרבות המוסדית, שהיו שלובים זה בזה אף שהיו אוטונומיים. האנדרטה היוותה את החיבור של הגבורה עם הנוף והגדירה אתר שיכול לשמש כמוקד עלייה לרגל של מוקירי זכר הגיבורים ושימשה כיעד לטיולים של הקהל הרחב.
תוכן עניינים :                                                                                                                                         עמ'
1 . מבוא
-.   3
2 . רקע כללי .   4
3 . תיאור האנדרטה –   7 
4 . ניתוח האנדרטה  – ניתוח הז'אנר – ניתוח המשמעות הסמלית וסיפור האנדרטה בנוף    14
– ניתוח סימני החומר – החומרים מהם בנויה האנדרטה ומשמעויות החומרים–…   14   – ניתוח סימני צורה ואסטטיקה – אופן עיצוב האנדרטה והעמדתה בנוף -.    16  5. דרכה של החברה הישראלית בעיצוב נופי הזיכרון –   17
6 . הדימוי העירוני: אריות ודרקונים –..   17
7. סיכום -.   19
8 . מקורות –   21
נספחים:
נספח מס' 1 : פרוטוקולים מישיבות המועצה המקומית, תאריך:מאי 1947- אוגוסט 1950 פרוטוקול
4 4 עמ' 320-314, בקשה להקצאת חלקת קרקע מול המשטרה (מצבה-דב גרונר).
נספח מס' 2 : פרוטוקולים מישיבות מועצת העירייה תאריך: דצמבר 1950- נובמבר 1953 "סימון המקום בכניסה לנחלת גנים להקמה מצבה לדב גרונר" עמ' 241-229.
נספח מס' 3 : ידיעות ר"ג שנה ד'-ה' כרך ג', גיליון ד', שנה ד' ערב שבועות תשי"ד "רבבות בטקס הסרת הלוט מעל האנדרטה לזכר דב גרונר".
נספח מס' 4 : עיתון חרות , מ.בן שחר,  "חמש רבבות בטקס גילוי האנדרטה לגרונר ולגבורת הגרדום". כ"ה באייר תשי"ד.
נספח מס' 5 : עיתון "הבקר" "האנדרטה לזכר דב גרונר תחול בר"ג ביום ה'
5 .5.54" נספח מס' 6 : חנה אורלוף, קו וחומר  1968-1912 המוזיאון הפתוח, גן התעשייה תפן
1 993.