האינטראקציה בין השחורים ללבנים בתקופת האפרטהייד הראשונה 1948-1961

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5152
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 2
פרק א' – התגבשות האפליה הגזעית בין השנים 1910 ל-1948. 4
פרק ב' – התגבשות מדיניות האפרטהייד בין 1948 ועד סוף שנות ה-50. 7
חוקי ממשלת האפרטהייד בנושאי חברה. 9
חוקי ממשלת האפרטהייד בנושאי פוליטיקה. 12
דו"ח טומלינסון 13
תמיכה דתית באפרטהייד. 14
פרק ג' – תגובות השחורים למדיניות האפרטהייד בין 1948
ותחילת שנות ה-60. 16
ANC – AFRICAN NATIONAL CONGRESS. 16
PAC – PAN AFRICANIST CONGRESS. 17
AFRICAN NATIONAL CONGRESS YOUTH LEAGUE – ANCYL. 17
שנות ה-50. 20 פינוי סופיהטאון 21
מאבקי הנשים.. 22
פעולות התנגדות ומחאה נוספות. 23
סיכום.. 26
ביבליוגרפיה. 28
מבוא
בעבודה זו אעסוק בהתפתחות משטר ומדיניות האפרטהייד בדרום אפריקה בין השנים 1948 ועד להוצאת הארגונים האפריקניים אל מחוץ לחוק בתחילת שנות ה-60 ובאינטראקציה בין שתי קבוצות האוכלוסייה המרכזיות, השחורים (האפריקנים) והלבנים (האוכלוסייה האפריקנרית בעיקר).
ראשית כל, יש להגדיר את המונח 'אפרטהייד':
מקור המילה הוא מהמילה Apartness או Separateness  בשפות האפריקנרית וההולנדית, כלומר – הפרדה, הבדלה.
משמעות האפרטהייד היא הפרדת אנשים על בסיס גזעי מבחינה כלכלית, פוליטית, חינוכית, תרבותית וחברתית. הווה אומר אזורי מגורים נפרדים, חינוך נפרד, מקומות עבודה נפרדים, מקומות בילוי נפרדים וכדומה.
אמנם עיקרה של  העבודה הוא במדיניות האפליה וההפרדה הגזעית בין האפריקנים הילידים, הצבעונים וההודים לאוכלוסיה הלבנה, אך המונח 'אפרטהייד' הוטבע לראשונה כבר באמצע שנות ה-30 מתוך מטרה להדגיש את הזהות האפריקנרית כזהות נפרדת ושונה מהזהות של דוברי האנגלית (הבריטים) בדרום אפריקה.
מקורה של האפליה הגזעית הינו כבר בהתיישבות הלבנה ההולנדית בכף התקווה הטובה ב-1652 ובייסוד של כלכלה המבוססת על עבדים (אסייתים ואפריקנים), מכאן ששורשי תופעת האפרטהייד נעוצים בשלטון הקולוניאלי הממושך, בכיבוש הטריטוריאלי של עמים אחרים ובשעבוד של שחורים. במהלך המאה ה-19
התחזקה תופעת האפליה על רקע גזעי, כאשר הלבנים האמינו שעליונותם הטכנולוגית והכיבושים האימפריאליים שלהם מעמידים אותם בראש הסולם האבולוציוני, ועפ"י פרמטר זה את האפריקנים, בתחתית אותו הסולם.
תפיסת העליונות קנתה לה אחיזה באזורים רבים בעולם, אך בדרום אפריקה היא התפתחה לאפליה שיטתית ולגיטימית, אשר עיצבה את החברה הדרום אפריקאית ואת יסודותיה הכלכליים, החברתיים והפוליטיים של המדינה כולה, ואשר משפיעה על אופי המדינה ותושביה גם במאה ה-21.
בפרק הראשון של העבודה אעסוק בהתגבשותם של חוקי האפליה הגזעית בין השנים 1910, השנה בה אוחדו המושבות בדרום אפריקה לכדי מדינה אחת, ל-1948, שנת עלייתה של המפלגה הלאומית לשלטון במדינה.
הפרק השני יעסוק בהתגבשות מדיניות האפרטהייד החל משנת 1948 ועד לסוף שנות ה-50.
בפרק השלישי אעסוק בתגובות האוכלוסייה האפריקנית הילידה של דרום אפריקה למדיניות האפרטהייד עד לתחילת שנות ה-60, אשר בה הוצאו המפלגות האפריקניות אל מחוץ לחוק.