השפעת פרסום הדוחות הכספיים השנתיים על תשואת המניה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3205
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר מנהלים :
במחקר, אשר ערכנו, בחנו את השפעת פרסום המידע בדוחות הכספיים השנתיים על מחיר המניה,המשקף שינויים בציפיות השוק כולו, בשוק ההון בישראל.                                             מטרת המחקר הייתה לקבוע האם הדוחות הכספיים מכילים תוכן אינפורמטיבי, דבר אשר עתיד להשפיע על החלטות המשקיעים.                                                                                    לצורך המדגם נבחרו באופן אקראי 30 חברות ציבוריות, הנכללות במדד ת"א 100 ועומדות במספר קריטריונים, אשר יפורטו בהמשך.                                                                            על מנת לבחון את השערת המחקר, נבנתה רגרסיה לפי ממוצע מחירי המניות בתקופה של בין 40 יום ועד 21 יום לפני מועד פרסום הדוחות, אשר עתידה לחזות את מחיר המניה בתקופת חלון האירוע. לאחר מכן, השוונו בין תשואת המניה בפועל לבין התוצאות החזויות שהתקבלו מקו הרגרסיה. לאחר ההשוואה קיבלנו את השארית הבלתי מוסברת, אשר משקפת את ההפרש בין התשואה בפועל לבין התשואה החזויה. השארית הבלתי מוסברת אמורה לשקף את אותה ההשפעה של פרסום הדוחות הכספיים על מחיר המניה.
פערים גדולים בשארית הבלתי מוסברת מורים, כי יתכן ולפרסום הדוחות הכספיים יש תוכן אינפורמטיבי. בסופו של דבר, חושב ממוצע השאריות הבלתי מוסברות עבור כלל החברות בכל יום מסחר בחלון האירוע.                                                                                                 על סמך תוצאות גרף ממוצעי התשואות העודפות  ניתן להסיק, כי התקופה המתחילה כשבועיים לפני פרסום הדוחות הכספיים ועד כשבוע לאחר הפרסום מתאפיינת בתשואה עודפת, הגבוהה פי 2 מהתקופה הקודמת לה, ולאחריה עד לסוף תקופת המחקר  ישנו שינוי הולך וגדל בתשואה העודפת על המניה, משמע יש תגובה מצד המשקיעים למידע, המפורסם בדוחות. בעקבות תוצאות אלו הגענו למסקנות הבאות:
רוב המידע, אשר משפיע על מחיר המניה, ידוע למשקיע עוד בטרם פרסום הדוח הכספי, בעקבות הפרסומים השוטפים בכלי התקשורת הכלכליים. ולכן מחיר המניה מגלם את רוב המידע החשבונאי, הקיים בדוחות הכספיים עוד בטרם פרסומם.
המשקיעים מייחסים חשיבות למידע בדוחות הכספיים, אך כנראה, ואין זה פרסום הדוח עצמו, המשפיע על החלטתם, אלא הערכות וניתוחי אנליסטים בתקופה זו. כשבוע לאחר פרסום הדוחות מתייצבות הדעות של כל המומחים לטיב המידע הגלום בדוחות, ולכן לפרסומים אלו ישנה ההשפעה  החזקה ביותר על החלטות המשקיעים ומכאן על התשואה העודפת.
תוכן עניינים
תקציר מנהלים : 3
סקירה ספרותית: 3
מתודולוגיה: 3
בחירת נתוני המחקר: 3
עיבוד הנתונים: 3
תוצאות המחקר: 3
מסקנות: 3
ביקורת על המחקר: 3
סיכום והצעות מחקר לעתיד: 3
ביבליוגרפיה: 3
נספחים: 3