עבודה על קייסרית רוסייה קתרינה השנייה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 12429
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מיום מותה של קתרינה הגדולה עברו כבר יותר משמונה מאות שנים. עד היום אנשים מתייחסים אליה כלדמות היסטורית בעלת חשיבות רבה. על שנות חייה ומנהיגותה פורסמו ספרים ביוגרפיים והיסטוריים, סרטים תיעודיים ועלילתיים רבים. העיר יקטרינבורג, אשר נמצאת באוּרל (במזרח של רוסיה) נקראת לכבוד קתרינה הגדולה.
על-פי החוק הרוסי קתרינה לא יכלה להיות מוכרת כיורשת, מכיוון שלא הייתה רוסיה ואף לא הייתה קשורה בקשר דם לבית המלוכה הרוסי. כדי להבטיח את הצלחתו של פרויקט תפיסת השלטון נזקקה לתמיכתם של כמה גופים בעלי השפעה.
בתוך החברה הרוסית שהייתה שרויה במצוקה כלכלית ונפשית בשל מלחמתה עם פרוסיה היו גורמים רבים שחתרו לשינוי. המסים הכבדים והאבדות הכבדות במלחמה החלישו את אמונתם של אנשים בקיסר פטר ה-3. קתרינה השתמשה במצב כדי לקבל את תמיכתו של הצבא – הגורם החשוב במהפך. תמיכתו של הצבא יצרה את הבסיס לתקווה כי אישה לא רוסיה זו, שפיתחה הזדהות רוסית בנפשה יכולה להביא שינוי חיובי למדינה. נוצרה אמונה כי קתרינה היא בעלת תכונות יוצאות דופן ונשלחה כדי למלוך ולהנהיג את רוסיה הגדולה.
מה שנוגע לסגנון מנהיגותה של קתרינה, אני חושבת שעם השנים היא הפכה למנהיגה מסורתית. כיוון שהשלטון הכריזמטי שלה לא היה יציב מטבעו, היא נאלצה לציית למסורת הרוסית. האנשים שעזרו לה בכיבוש השלטון והאמינו בדרכה, קיבלו אותה בשלב זה, כמנהיגה הטבעית המסורתית של רוסיה.
היא רצתה להנציח את עצמה, לכן פעלה להגדלת כבודה וחשבה על האגדה האישית שלה. כך, למשל, היא יסדה גלריה לאומנות – ארמיטאז' (פירוש המילה מצרפתית – מקום בודד), שבו היא יכלה למצוא מפלט לבדה או עם כמה ידידים נבחרים. היום ארמיטאז' נחשב לאחד המוזאונים הגדולים בעולם. כל מי שמבקר בסנט-פטרבורג מבקר קודם כול בארמיטאז'. אך בנוסף לכך היא הנציחה גם את הזיכרון על פטר הגדול, הקימה לו אנדרטה – "פרש הברונזה".
  האנשים של זמנה אהבו אותה. היא קיבלה כבר בשנים הראשונות לשלטונה את התואר "הגדולה". לדעתי, גדולתה לא התגלמה בהתרחבות גבולותיה של רוסיה אלא שבהיותה גרמניה, שלא הייתה לה טיפת דם רוסי, שאפה לגלם את רוסיה ולשכוח את מוצאה הגרמני. הגעתה לשלטון לא נבעה מדמה, אלא מבחירתה, מאהבתה, מעבודתה ומקשיחותה. היא יצרה לעצמה מולדת חדשה ופתחה דף חדש בהיסטוריה הרוסית.  תוכן העניינים
א.
רקע היסטורי כללי:
    1. המצב החיצוני …3
    2. המצב הפנימי -3
ב.
תקציר ביוגרפי -6
ג.
המצב-ההקשר:
   1. הנסיבות ההיסטוריות-החברתיות והאישיות הגדולה        א) הקדמה -…10        ב) האדם הגדול .10        ג) המצב –.11
       ד) סיכום –12
   2. טיב המשימות המנהיגותיות –..12
   3. זהות המונהגים ומאפייניהם –..13
ד.
המנהיג:
    1. תכונות מולדות ואִפיונים נרכשים -15
    2. מוטיבציה אישית –..17
    3. דפוסי חשיבה ..18
    4. דפוסי פעולה …19
    5.
סיכום –..24
ה.
יחסי מנהיג-מונהג:
    1. יצירת מוטיבציה של המנהיג אצל המונהגים -26
    2. תגמול ועיצוב של המונהגים על-ידי המנהיג -.27
    3. טיב הקשרים הרגשיים בין המנהיג לבין המונהגים –.29
    4. תלות-עצמאות של המונהגים ביחס למנהיג -.29
ו.
סיכום והערכה כללית:
   1. סיכום 31
   2.
ביקורת –..32
   3. הערכה כללית …34
מראי מקום –..35