סמינריון-פנסיה בישראל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2002
מספר מילים 10268

תקציר העבודה

נושא: פנסיה  – ההיבט הפיננסי   /תוכן עניינים
עמ' תוכן עניינים
1
מבוא – פנסיה הביטחון הסוציאלי בישראל
2 רובד ראשון -מערכת ביטוח ממלכתית סוציאלית
3 רובד שני – תנאים סוציאליים
4 הרובד השלישי- חסכון פרטי 5
הביטוח הלאומי
6 -10 תוכניות הפנסיה בישראל
1 1-18
ביטוח חיים
1 9-24
קופות הגמל בישראל
2 5-31
רציונל לפילוח
3 2
פילוח אתרים:
    רובד ראשון
3 3
    רובד שני
3 4-40     רובד שלישי
4 1-43
    אתרי יעוץ ומידע
4 4-45
ביבליוגפיה
4 6
נספחים:
דף חיפוש
4 7-49
הצהרה 50 מבוא :פנסיה – הביטחון הסוציאלי בישראל בדומה למדינות מפותחות אחרות בהן תוחלת החיים גבוהה , גם בישראל הבטחת רמת החיים לאחר הפרישה לגמלאות מהווה גורם חשוב בשיקולי הפרט והחברה. אם בעבר  הסיכונים למשפחה התמקדו בסיכון הכרוך במוות מוקדם, כיום מהווה הבטחת ההכנסה, לאחר הפרישה את הגורם העיקרי במערכת הביטוח הסוציאלי.
הביטוח הסוציאלי מהווה מסגרת המספקת אמצעי קיום לקבוצות רחבות באוכלוסייה. הפנסיה עוסקת בהבטחת הכנסה במצבים, שבהם אבדה ההכנסה או נפגע חלק ניכר ממנה. גיל פרישה גיל הפרישה המקובל נבקע באופן שרירותי. לאור עוצמתן של ההשלכות הכלכליות והחברתיות של גיל הפרישה ראוי שנבדוק את ההגיון של קביעת גיל הפנסיה על גבר לגיל 65 ואישה גיל 60.
הגיל נקבע על סמך המלצותיו של סר בווריג' (ועדה בריטית מ 1942). המלצותיו התבססו על כך כי רצוי שגבר ואישה יפרשו בזמן סמוך. היותר וקיים הפרש גילאים בין גבר ואישה ביום נישואיהם, רצוי שיהיה לאישה גיל פרישה מוקדם יותר אצל נשים. במרס 1987 התקבל בכנסת חוק להשוואת גיל הפרישה של אישה לזה של גבר. משמעותו של חוק זה היא שעובדת זכאית מעתה לפרוש בגיל שווה לגיל הפרישה של עובד, גם אם בהסכם הקיבוצי החל עליה נאמר אחרת.
מערך הביטחון הסוציאלי בישראל בנוי משלושה רבדים: ברובד הממלכתי והרחב ביותר בהיקפו, מצויים הסדרי הביטוח הממלכתיים, ובמיוחד הביטוח הלאומי. הרובד השני מבוסס על יחסי עובד- מעביד ומהווה השלמה להכנסה ממקורות ממלכתיים. חלק נכבד ברובד זה מהווה חוק הפיצויים המבטיח לעובד תגמול משמעותי בעת הפרישה מן העבודה. הרובד השלישי הנו פרטי ומבוסס על חיסכון אישי, בין אם במסגרות המיועדות להכנסה לאחר פרישה, כגון קופת גמל, ובין אם במסגרת החסכון הבלתי מיועד של הפרטים.